Monday, November 05, 2012

lembutkan 'kerikil' ?

Assalamualaikum.

"Macam mana nak tahu hati kita nih masih lembut lagi ke tak ?"
"Semua cari tempat duduk yang sesuai untuk diri masing-masing"
"Langkah pertama, tenangkan hati dahulu..."
"Kemudian istighfar banyak kali.."
"Sebaiknya sebut satu-satu sambil hayati lafaz istighfar tuu"
"Masukkan dalam hati awak.. jangan paksa.. tapi biar masuk sendiri..."
"Jika awak menangis dengan sendirinya, maka hati awak masih lagi lembut...."


Berikut adalah langkah yang pernah di ajar oleh ustaz saya, langkah untuk 'melembutkan kerikil'..
kami semua mengikut langkah-langkah ini, dan alhamdulillah, hampir semuanya menangis.. Menangis dengan penuh ikhlas tapi x tau lah law ade yg wat2 nanges -..- . Saya juga alhamdulillah, air mata keluar dengan sendiri tanpa di pinta. 


Sejujurnya, sewaktu melafazkannya dan cuba untuk masukkan dalam hati,, bulu roma meremang 1 badan.. tak tau kenapa, bila da meremang bulu roma tuu,, tetibe je mata berkaca, air mata dah mula bergenang dan menitis dengan sendirinya.. Waktu tu, memang rasa bersyukur sangat yang hati ini masih lembut, atau.. 'aku dah berjaya melembutkan 'kerikil' yang keras ni'

Selepas daripada malam itu, saya akan cari satu sudut yang sunyi dan tenang, saya akan buat lagi seperti apa yang telah di ajar.. dan alhamdulillah, masih lagi lembut... sebab saya masih lagi ingat, antara perkara yang menjadi penghalang kepada doa kita untuk sampai kepada-Nya ialah "Hati yang Keras dan gelap" 

Bila mana hati dah keras, nak menangis dalam doa pun susah, sedangkan antara doa yang mustajab ialah doa yang penuh dengan kesungguhan dan di iringi dengan air mata keinsafan.








Nota Hati: menjaga hati adalah 1 kemestian. Jika hati sudah mula 'mengeras', segeralah lembutkannya, kerana bila hati sudah keras, ia akan lebih keras daripada kerikil. ingatlah hadis nabi:

"dalam diri manusia itu terdapat seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh anggota badannya, jika buruk daging itu, maka buruklah seluruh anggotanya, iaitu HATI."
-riwayat Bukhari-

special guest :)