Tuesday, November 13, 2012

5 kesan manusia 'SEMPURNA'

Assalamualaikum.

Terima kasih kerana sudi membaca, dan tujuannya tak lain tak bukan ingin tahu apakah kesan manusia SEMPURNA itu.. :)

Pembuka kata pemanis bicara, saya pernah terfikir, dalam surah At-Tin ayat 4 "لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ" yang bermaksud "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik ciptaan". Sudah terang lagi bersuluh bahawa manusia ialah makhluk ciptaan Allah yang paling sempurna, tetapi.. kenapa Allah sengaja ciptakan kelemahan dalam diri seorang manusia itu(seperti mana yang Allah telah nyatakan dalam beberapa surah) sedangkan manusia diiktiraf sendiri oleh Allah sebagai makhluk ciptaannya yang paling sempurna. Logiknya, bila dah sebaik-baik ciptaan, maknanya tiada kelemahan, yang ada hanyalah kelebihan.. betol dop ??


#Ayat-Ayat Mengenai Kelemahan Manusia:
Surat Hud 9-11 9
Surat Al-Ashr 1-3 11
Surat Al-Isra’11 15
Surat Al-Isra’ 67 17
Surat Al-Ma’arij 19-21 22
Surat Al-Ma’arij 22-23 24
Surat Al-Ma’arij 24-26 25
Surat Al-Ma’arij 27-28 26
Surat Al-Ma’arij 29-35 27
 Ok, kembali pada tajuk utama, kesan manusia 'SEMPURNA' berikut merupakan antara kesan yang kemungkinan besar akan terjadi bila mana manusia yang ada di dunia di lahirkan dalam keadaan sempurna.
  
1. Hubungan antara manusia dengan Allah tidak akan pernah wujud. 
 Allah telah berfirman dalam Surah Adz –Dzariyat ayat 56: "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون" yang bermaksud "Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku." Berdasarkan dalil ini, jelas menunjukkan tujuan utama Allah menciptakan manusia ialah untuk menyembah-Nya. Sedangkan kita yang ada banyak kelemahan ini pun masih sombong dengan Allah, belum lagi kita nih sempurna, lagi laa langsung tak ingat Allah. Hakikat kan ? Bila tengah susah, tengah dilanda bencana, baru ingat Allah, baru nak menghadap sejadah,,Itu dalam keadaan kita yang serba kekurangan, jika dalam keadaan kesempurnaan ? Maka, firman Allah yang telah dinyatakan tadi akan menjadi fatamorgana sahaja.
2. Hubungan sesama manusia akan rapuh.
 
Allah telah berfirman dalam Surah Al-Hujurat ayat 13 dan memabawa maksud : " Wahai manusia! Sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan kamu daripada seorang laki-laki dan seorang perempuan, dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa antara kamu. Sesungguhnya Allah adalah al-‘Alim (Maha Mengetahui), lagi al-Khabir (Maha Mengenal)." Berdasarkan dalil ini, Allah memberitahu manusia bahawa Dia memang sengaja mencipta manusia berbangsa-bangsa, berpuak-puak, bersuku-suku dan sebagainya supaya mereka dapat mengenali satu sama lain dan mengiktiraf kelainan dan perbezaan masing-masing bagi tujuan bersatu dan bukan berpecah-pecah.  Perbezaan ini semua terjadi berdasarkan perbezaan iklim tempat tinggal mereka, hawa udaranya, letak tanahnya, peredaran musimnya dan seterusnya hingga lahirlah warna, wajah dan diri manusia serta bahasa yang berlainan, terpisah di atas bumi kerana keluasannya dan membentu kelompok-kelompok, kaum-kaum, bangsa-bangsa, suku-suku, keluarga dan unit-unit yang lebih kecil. Kita boleh bayangkan, jika kita dah sempurna,, takde nye kite nak berkenal-kenalan sesama kita, masing-masing sibuk mengejar dunia, malahan, tak mustahil akan wujudnya pertilangkahan sesama kita untuk membuktikan siapa yang lagi sempurna. Padahal, Allah ciptakan kelemahan dalam diri kita, agar kita dapat hidup dalam keadaan saling melengkapi, bukan saling mencaci.

3. Hidup ber-raja-kan NAFSU, bukannya AKAL. 

 Allah telah berfirman dalam banyak surah tentang nafsu, dan kesemuanya berbentuk celaan dan peringatan supaya berhati-hati dengan nafsu. Antara dalil yang ingin saya kemukakan ialah daripada surah Al-Mukminun ayat 71 yang bermaksud "Andaikata kebenaran itu menuruti hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi ini, dan semua yang ada di dalamnya. Sebenarnya Kami telah mendatangkan kepada mereka kebanggaan (Al Quran) mereka tetapi mereka berpaling dari kebanggaan itu." Bila mana kita dah sempurna, maka semestinya hidup kita nih berajakan NAFSU, dan AKAL hanya akan tunduk pada kemahuan nafsu. Kita tak boleh nak halau nafsu macam mana kita boleh halau syaitan, sebab nafsu nih memang dah ade dalam diri kita, tapi kita boleh kawal nafsu kita. Suka untuk saya ingatkan, manusia yang hidupnya berajakan AKAL dan IMAN ialah KHALIFAH, dan manusia yang hidupnya berajakan NAFSU dan SYAITAN ialah PEROSAK. Nafsu takkan pernah puas dengan apa yang dimiliki, sebab itu, walaupun kita dah cukup sempurna, tapi kita akan pernah rasa cukup dengan apa yang kita ada, dan sentiasa mahukan lagi dan lagi.

4. Bongkak dan takbur 

 Kita selalu dengar dalil ini kan ? Daripada Surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih", tapi, apa kaitan nya dengan bongkak dan takbur ? Jom kita fikir dan fahamkan dalil ini, dalil ini menerangkan bahawa jika kita bersyukur dengan nikmat Allah, Allah akan tambahkan lagi nikmat kita, tapi jika kita kufur dengan nikmat Allah, Allah akan timpakan azab yang pedih ke atas kita, kita kaitkan dengan diri kita jika kita jadi manusia yang sempurna. Bila kita dah jadi manusia sempurna, TAKBUR DAN BONGKAK tuh memang menjadi sifat dan sikap utama kita... kufur nikmat pun sudah pasti laa... kita akan sentiasa berkira dengan apa yang Allah bagi kat kita, tak akan wujud rasa bersyukur dalam diri,  dan sentiasa rasa tak senang dengan apa yang Allah bagi kat orang lain, tak payah bila kita jadi sempyrna,, kita yang sekarang nih yang penuh dengan kekurangan nih pun selalu berhasad dengki, pantang nampak orang lebih sikit daripada kita.. ada saja yang kita akan buat kat orang tu... Kita juga akan jadi sama seperti IBLIS yang takbur dengan kehebatan diri, sehingga ingkar dengar perintah Allah yang enggan sujud pada tanah(Adam). Kita akan rasakan diri kita ini sempurna, hebat, dan tak da yang lebih hebat dari kita.. padahal Allah lagi maha sempurna.. memang dasar kacang lupakan kulit ~

5. Hati BATU malah lebih keras daripada BATU..  


"Dalam diri manusia itu terdapat seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh anggota badannya, jika buruk daging itu maka buruklah seluruh anggota badanya, iaitu hati" (HR. Bukhori)

Berdasarkan firman Allah dalam surah Al-Rad ayat 28 di atas dan diperkukuhkan lagi dengan hadis Rasulallah s.a.w di riwayatkan oleh Bukhari.. jelas menunjukkan bahawa hati adalah bahagian yang paling penting dalam diri seseorang dan cara untuk melembutkan hati ialah dengan berzikir. Bila mana kita ni perasan sempurna, maka kita akan jauh dari Allah dan dalam masa yang sama, kita lupa Allah.. hypothesis yang bole saya buat dan kebarangkalian hypothesis ini tepat ialah 99.99% dengan izin Allah, "semakin jauh dan lupa kita kepada Allah, semakin keras hati kita", bila hati sudah keras, ia akan menjadi lebih keras daripada batu. Ingatlah, bila kita sudah sempurna, kita akan lupa segalanya,, tak caya ? Kita dah banyak kali dihidangkan dengan drama/movie yang mengisahkan tentang orang kaya lupa diri, bila da susah baru nak kembali.. ambil jelaa citer2 sebegitu sebagai contoh.. bila  da rasa diri tu sempurna, mula lah syaitan take-over,, mula lah bisikan-bisikan halus masuk perlahan-perlahan ke dalam hati kita, seterusnya, hati gelap ~~

Nota Hati: Qarun, Firaun dan lain-lain--Allah abadikan kisah hidup mereka hinggalah ke zaman kita sekarang, kerana apa ? sebagai peringatan agar kita tak rasa yang diri kita takbur, bongkak, rasa diri paling hebat.. Ingatlah, setiap yang Allah ciptakan dan tentukan itu ada hikmah, kerana itulah kita perlu menganggap bahawa kelemahan dalam diri kita adalah kelebihan dalam diri kita, dan juga peringatan agar kita tahu bahawa ada yang lagi sempurna dari kita, iaitu Allah. Jangan jadi KACANG LUPAKAN KULIT ~

special guest :)