Sunday, December 25, 2011

tip: jual nombor sendiri ? -.-"

Assalamualaikum.

A: Salam...weyh..C nak nombor kau lah B..nak aku bagi ke tak nak ??
B: Hah ?? tak payah lah ...
A: emm. ok boss !
.........................
A: weyh C, B tak bagi aku kasi nombor dia kat kau..dia tak nak.. maaf laa ea ?
C: em...tak pelah..
A: cube kau minta sendiri kat B, kau kan kawan FB dengan dia kan ?? Cuba minta.. mana tau dia bagi ...
C: ok kawan. Thanks...
.........................
B: weyh A, kau bagi nombor aku kat C heh ?? Kan aku dah cakap, jangan bagi atau jual nombor aku kat sesiapa pun...susah lah cakap kat kau nih !
A: aik?? pehal lak aku yang kena ?? Suka hati kau lah nak tuduh aku... Aku tak bagipun nombor kau ...
.........................
A melayari Facebook, seraya membuka wall profile si B....
.........................
A: patut lah C dapat nombor B..kat sini rupanya... Bangang punya B, salah sendiri, lagi nak marah aku ~

Situasi di atas mungkin pernah dialami oleh pembaca.. sama ada di pihak A, pihak B waima pihak C...
Persoalannya, macam mana si C boleh dapat nombor si B walaupun si A dan si B tidak berikan kepada si C ? Apakah kesilapan yang telah si B lakukan ??
 Cara si C mendapatkan nombor si B dengan mudah adalah dengan cara berikut:
buka wall profile si B -> klik bahagian info -> scroll down info si B sampai jumpa contact information -> cari bahagian phone -> ambil nombor telefon yang ada di situ ...
sudah terang lagi bersuluh...salah si B kerana meletakkan nombor telefonnya di situ.. Kalau nak letak..letak lah yang palsu... kalau nak letak yang betul atas dasar nak kuatkan privasi Facebook sendiri, sembunyikan nombor telefon tuh... Apa yang sepatutnya dilakukan oleh si B untuk menyelamatkan nombornya ialah ..

klik 'edit'(bulatan merah nombor 1)

klik bulatan merah bernombor 2 atau 3. Kemudian pilih "ONLY ME". dah selesai, terus tekan bulatan merah bernombor 4.
*nombor 2 untuk privasi email anda.
*nombor 3 untuk privasi nombor telefon anda.
*anda boleh memilih sama ada hendak menyembunyikan email atau nombor telefon anda...ataupun memalsukannya..pilihan di tangan anda.
Janganlah jual nombor anda atau privasi sendiri kerana dikhuatiri akan berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.. Mencegah lebih baik daripada mengubati..
 Secara tidak sengaja, saya telah mengajar pembaca dua cara... cara untuk menjadi Pengambil Nombor Dengan Izin(PNDI) dan juga cara untuk menjadi Penjaga Privasi Sendiri(PPS)...   c(:

doakan kejayaan saya dalam SPM 2011 dengan mendapat 10A.. Amin..
Hazim Ahmad.

Sunday, December 18, 2011

1 mampu menutupi 10 ??

Assalamualaikum,

apa khabar semua?? Agak lama saya tidak update sampaikan ada yang tertunggu-tunggu perkongsian terbaru daripada saya.. maafkan saya kepada yang masih menunggu (:

Sambil saya baring di bilik baru.. saya teringat akan antara nasihat-nasihat terakhir daripada ustazah Atikah kepada saya di saat tinggal beberapa hari lagi untuk saya meninggalkan SMAKJ.

Hazim, sekali pelajar agama membuat kesilapan..masyarakat akan terus memandang rendah terhadap awak. Ibaratnya, satu kejahatan yang telah awak lakukan mampu menutup sepuluh kebaikan yang pernah awak lakukan dalam hidup awak
 Ini lah antara nasihat terakhir yang telah diberikan kepada saya untuk meneruskan perjuangan meredah arus modenisasi yang kian mencabar. Nasihat ini telah memuhasabahkan diri saya, kerana saya pernah melakukan kesilapan dan ternyata, benar kata-kata ustazah.. kesilapan itu membuatkan 'mereka' buta akan kebaikan yang pernah saya lakukan.

Setiap orang sentiasa melakukan kesilapan, termasuk saya.. Bahkan saya juga pernah melakuakan dosa yang masih lagi menghantui diri saya sampai sekarang. Kita tak boleh lari daripada kesilapan, tapi..kita boleh kurangkan kesilapan. Setuju ?

bohonglah kalau anda tidak malu jika disalah atau diungkit kembali kesilapan yang pernah anda lakukan ketika anda hendak melakukan kebaikan ? Lebih-lebih bila anda sedang membetulkan atau menegur perbuatan seseorang yang ke arah keburukan dan kemungkaran. Tapi, itulah hakikat yang perlu dihadapi.. Terutamanya kepada pelajar agama. Anda berisiko untuk berhadapan dengan situasi ini seperti saya. Saya juga pernah menghadapinya.. Hanya Allah sahaja yang mengetahui.

Pelajar agama mesti kuat seperti bayi di atas?? Maksud saya, kuat dari pelbagai sudut. Sedarlah..pelajar agama tinggi nilainya.. di dunia dan di akhirat.. kuat rohani dan jasmani. Ingatlah.. 1 kesilapan atau kekhilafan dapat menutup 10 kebaikan yang pernah dilakukan. Kurangkan dan elakkan diri kita daripada melakukan kesilapan.. Kesilapan sengaja waima tidak sengaja..

hamba yang sedang beranjakan paradigma *insya'Allah

wallahualam.
hazim ahmad

Thursday, December 01, 2011

story: Best Friend Till Jannah BFTJ

Assalamualaikum;

  
   As Siti approached Kampung Shaari, wooden houses with zinc and thatched roofs came into sight. After 10 years Siti leaved her village, the picturesque of Kampong Shaari never changed-nestled amidst lush green forest and verdant field. The smell of wind flowers mingled with the fragrance and the alluring scent of wild jasmine mixed with the fresh smell of cut grass always tantalizes the senses for those who enter this village. These unfamiliar panorama were the catalyst in her life for reminiscing about something that is unforgettable that happened in her life about 15 years ago...

   It was the fruit season. The wind carried the strong smell of durians and other fruity aromas. There were a well-built a bulk of a man and a slim-waisted woman sitting at the bridge while watching the canopy of stars with their bright twinkling lights appeared like a carpet of jewels and it was really a beautiful sight. Nur and Siti were good friends since they were 3 years old. The villagers knew about their friendship, that was like close siblings and they always achieved award for their success in every examination.

   "Siti, I have something important to tell you."
   "It seems like you have something important to talk about."
   "Yes. You are right! There is something important that I have to tell you."
   "I shall lend my ears to hear you words, my friend."
   "Hmmm, would you believe that I can see the ghost around us ?"
   "What the?! Are you trying to make a silly joke with me."
   "No! Siti, I tell you the truth! I don't know how to explain but I am not joking with you! I thought that you will believe me, but I was wrong. Very dissapointing!"
   "Nur, since the first time I met you, I knew that you was not a liar and I will try to believe your word even it is hard to believe."

   Nur smiled warmly after hearing Siti's answer. She knew that only Siti was willing to listen to her words and try to believe it. If she told the other villagers the villagers would say that she had lost her mind, she was a weird also a big-fat-liar boy. On the other hand, Siti was not like them! Although she was one year older than her, but she with her open mind will listen to her stories and her sighs because she was a caring and creme de la creme person. That's why she liked to make Siti as her best companion in her life. In fact, both of them have a brilliant brain like Albert Einstain-the most popular scinetist in the world! They were the cleverest students who always got outstanding result in their school.

   "Nur, listen to. If you have manage to study in United Kingdom and achieve your ambition as a successful Islamic Engineer, please don't forget our friendship, our moments, our merriments and most important, our promise that we have dealt. I will keep your secret and I will never let the cat out from the bag."
   "Thank you so much my beloved friend! If god will, I will fulfil our promise that we have agreed together. Thanks again because you promised to hold my secret."
   "Nur, it seems that the moon was hinding behing the clouds and we fumbled in the dark. So, it's not suitable for us to stay until late at night at this place and we must go home now because it is already quarter to 11 o'clock. We will meet again tomorrow, farewell my friend."

   In her room, while watching outside the window and listening to the cry of million cicadas that broke the silence of the night, she thought about Nur said to her just now. Did she lie to her ? Or did she tell her the truth ? Who knews ?? Lately, she was heard the rumors about Nur's ability to see something that Tom, Dick and Harry cannot see. Some of the villagers thought that Nur was crazy and out from she mind, but she trusted her because she never prone to lie to her, even once.

   "How can she get something that is only gifted for certain people who have that ability, but why must her ? Her parents were from shaman's lineage. So how could she get that ability ?"

   Siti's mind was confused because of thousand and one questions about Nur's extraordinary ability. Siti slept tightly and left the questions behind.

   Sunlight streamed through the open window and there was a glow in the room. Siti woke up late at 8 o'clock in the morning and was awokened by her mother with a bad news that she could not accep. The news was about Nur's death in his room after perfrorming 'solat Subuh' around 6 o'clock in the morning. Nur died because of asthma. Siti could not dare to hear that news. Nurone of her best friends in the world had gone and left her behind. Siti cried like a baby. She did know what to do. As fast as lightning, without wearing her Fipper, and her tears rolling down on her egg-shaped face, she sprinted to Nur's house. She climbed the stair hurriedly and approached Nur's dead body. She shacked the dead body vigorously hoping that Nur would be alive again.

   "Nur!!! Why must you go first?! How could you leaved me behind?! Nur!! Its' unfair, why He takes you from me when I need you to be by my side, support me in my lessons, encourage me in my life. You are everything for me...."

   Siti was like losing her mind, she could face the fate that Allah the mighty had taken her beloved frined in her life. Siti sat at the hall, waiting for the funeral ceremony to end. She followed the pracession to the graveyard. Her tears never stopped from rolling down on her face. She felt lonely, no more jokes from that clumsy person, no more laugh from that laugh out loud person, no more apple of her eyes to hear her stories or sighs neither complaints. Nur's death brought a deep effect in Siti's life. Since that incident, Siti became someone who was as quiet as mouse. No more Nur in her 'Our Chronicles' diary, no more bubbly life and the cloud nine scenario in her daily life. No more.

   This situation really made her mother worried about her, Her mid year examination result dropped from top 1 to top 30 in her class. She never took care of her lesson and never in a tip-top condition during class session. Siti could not accept the truth that Nur was gone. Permanently gone in her life. Her mother very worried about her condition because it will ruin her result in trial examination and her Sijil Pelajaran Malaysia examination. In fact, SPM trial examination was around the corner.

   One day, Amiza and Ain met her at the bus stop.

   "Siti, do you want to join our theatre presentation? We need a talented and a smart actress in our presentation. Would you like to join ??"

   Everybody knew that Nur and Siti were the professional actors and actress in their school, but it was emphatically changed when Nur's gone. Siti gave up her career in acting series. She could not do it without Nur because Nur was the protagonist to enhance her in every theatre presentation occur. Suddenly, something miracle happened. Nur appeared in front of her. Siti was as happy as child and smiled sweetly to her. Nur smiled back to her.

   "Siti, don't worry...Only you can see me in this situation, the rest can't. Siti, please don't be like this! Did you forget our promise? Did you forget what have you said? Siti, no matter how hard your condition that you are facing, please remember...I always be by your side, always in your heart, support you in your lesson and accompany you when you are lonely. Siti, from now on, you must put your best foot forward because trial SPM examination will be held on next 3 week, you must turn over a new leaf, begin you life with new hope, new target and new goal! Remember my words, life is unpredictable!"

   Nur's body divided apart, each part slowly changed and formed a greenish and redish butterfly and flew away around the surrounding. Amiza and Ain looked at what was weirdly happening because suddenly greenish and redish butterfly flew away followed by the alluring scent of roses spread to the surrounding. Siti came more energetic and calmer than before like the sun gave her cosmic power.

   "Nur, you were right! Life is unpredictable! I will do the best and nver let the cat out from the bag! I promise."



#Cerita ini ialah 100% idea asal dan karangan saya sendiri yang diilhamkan oleh Allah kepada saya. Saya menulis cerita ini pada 2 minggu sebelum SPM dan hasil bimbingan cikgu, saya memperbaiki kelemahan saya dalam B.I. Cerita ini merupakan draf kepada karangan B.I saya ketika SPM yang lepas, dan hampir 90% daripada cerita ini saya gunakan ketika menjawab soalan karangan Bahasa Inggeris yang berbentuk cerita. Doakan kejayaan saya dalam SPM..

Tuesday, November 08, 2011

situasi yang mengajar aku !

Assalamualaikum.

situasi 1: (hari terbuka:0 4/11/2011)
Hazim, ayah nak keputusan SPM Hazim nanti, Hazim bagi ayah 2x ganda jumlah A, boleh ??
situasi 2: (SMAKJ+MAK+SMAPR: Ila Najjah English)
Hazim, aku tau kau nih budak pandai, dah bertahun aku ngan budak-budak nih berjuang dengan kau, pada kitaorang kau bukannya lemah ! Kalahkan kitaorang tau ! Walaupun kita dah tak satu sekolah macam masa kat SRAB JB dulu, tapi kita tetap kawan dan tetap bersama untuk capai kejayaan !
situasi 3: (kelas add mathe: dewan makan)
"Hazim, takkanlah kau nak main-main lagi ? Budak nih bersungguh-sungguh ajar kau... Dia nak kau berjaya gak dalam add mathe." "Sampai bila aku mengharapkan pertolongan daripada dia ? SPM nanti tak siapa yang akan tolong aku melainkan Allah dan diri aku sendiri."
situasi 4: (cabaran si pencabar)
Saya mencabar seseorang untuk bersaing dengan saya dalam SPM, memang itu cara saya belajar. Saya perlukan pesaing yang menaikkan semangat saya, kerna saya tak suka kalah ! Tapi, malangnya, saya telah kalah dalam trial SPM !
situasi 5: (waltu prep petang: hadapan bilik guru)
"Hazim, sini kejap ! Hazim, kenapa Add mthe paper 1 kau teruk sangat ?? Pada saya, awak tak layak dapat keputusan yang seteruk nih ! Nape ? Otak awak masuk air ea masa jawab soalan add mathe ?? Cara awak belajar dalam kelas meyakinkan saya yang awak ada potensi untuk dapat A.. Buktikan Hazim !
Ini adalah antara situasi yang saya hadapi selepas keputusan trial diumumkan.. 1A4A-1B+1B1E2G. 2G inilah yang mengubah segalanya ! Dua subjek yang saya lemah... Tapi sekarang saya dah perbaikinya... Keputusan trial ini pada saya belum dapat membanggakan sesiapa pun ! Masih lemah ! Saya seakan mahu mengalirkan air mata masa tengok keputusan ini.. "Ini je ke yang mampu aku buat ?!" persoalan yang sering bermain dalam benak saya.

Kebelakangan ini, kawan-kawan banyak berikan sokongan moral kepada saya, mereka mengajarkan saya tentang perkara-perkara yang saya lemah. Kesungguhan mereka membuatkan saya terharu.. "Kawan, semoga Allah makbulkan hajat kamu.."




Memang benar kata ustaz di sekolah saya, "kalau nak berjaya, mesti bersatu hati." . memang betul, kalau masing-masing dengan sifat annaniyah(keakuan) masing-masing, kejayaan tak kan datang malah malu untuk datang kepada kita. Jika kita mengajar, kita akan bertambah faham, jika kita berlajar, kita akan menambah pengetahuan.
Doakan kejayaan saya, kepada sesiapa yang ada sakit hati dengan kata-kata saya. Saya mohon diampunkan. Kepada sesiapa yang berkongsi ilmu dengan saya. Mohon dihalalkan ilmu tersebut. Kepada sesiapa yang berkongsi makanan dan minuman dengan saya. Mohon dihalalkan. dan bermacam-macam lagi, Semoga saya berjaya mengejar misi 10A !!

Sunday, November 06, 2011

Couple versi Islam, wujudkah ??

Assalamualaikum..

Dunia zaman sekarang semakin moden, masyarakatnya pun bertambah matang dan bijak dalam melakukan sesuatu perkara. Jika ditanya, adakah kamu ber-couple ? Couple itu kan haram. Mereka dengan beraninya akan mengatakan bahawa, "kami ber-couple cara Islam, tak pegang tangan, tak cumbu-cumbuan dan sebagainya," Persoalannya, WUJUDKAH COUPLE VERSI ISLAM ??

Wujudkah istilah tersebut ? Dalam al-Quran ada menyatakan, "Dan janganlah kamu dekati zina." Dalil ini selalu kita dengar dalam majlis-majlis ilmu, ataupun majlis tadarus al-Quran. Maksud yang ingin disampaikan oleh seorang muslim yang sedang mabuk dalam percintaan tersebut ialah,

"kita tidak keluar berdua-duaan, selalu ingatkan untuk tunaikan kewajipan agama seperti solat, kita tak pegang tangan, kita cumbu-cumbuan mahupun bersekedudukan. Kita masih lagi menjaga maruah dan batas hukum syarak. Kita tak lakukan kemungkaran pun."
memang benar kenyataan muslim ini, mereka tidak melakukan zina anggota badan(tangan, mata, telinga), namun, mereka secara tidak sedar masih lagi melakukan zina, iaitu zina HATI. Zina hati berlaku apabila terkenangkan atau memikirkan sesuatu tentang kekasihnya lebih memikirkan tentang kejadian alam dan kekuasaan Allah. Berdasarkan dalil yang dikemukakan pada perenggan ke-2," Wa La Taqrabu Zina " tadi jelas menunjukkan larangan pasti iaitu fe'el mudarik(Taqrabu) didahului dengan La' Nahiah(La). Setiap larangan Allah adalah perintah dan hukumnya adalah wajib untuk meninggalkannya. Oleh itu, para ulama' mengistinbat hukum mendekati zina adalah haram.

Jika diteliti, terdapat banyak hikmah daripada dalil tersebut, antara...
  1. Seseorang yang mendekatkan diri kepada zina walaupun hanya dengan sekecil-kecil perbuatan sekalipun, akan melakukan perkara yang dilarang oleh syarak.
  2. Antara faktor lahirnya anak luar nikah ialah apabila si Adam dan si Hawa mendekatkan diri kepada zina dan tidak memikirkan kesannya.
  3. Syaitan akan berusaha mendorong manusia melakukan kemungkaran dan maksiat kerana syaitan telah berjanji kepada Allah bahawa dia akan menyesatkan manusia.
  4. dan banyak lagi........
cuba kita lihat animasi lukisan di atas. Cuba kita fikirkan apa yang si dara dan si teruna fikirkan semasa mereka sedang berdua-duaan. Adakah mustahil untuk kita fikirkan seperti apa yang difikirkan oleh si dara dan si teruna itu fikirkan sekarang ?? Tidak mustahil kan ? Oleh, jauhilah zina !

istilah Couple versi Islam itu tidak wujud dan hanyalah ideologi bagi sesetengah pihak tidak berilmu dan ingin mengkaburi minda dan mata muslim hari ini !
 "Wajib ke atas kamu berperang walaupun kamu tidak menyukainya. Dan ada pula kamu tidak menyukai sesuatu perkara padahal perkara tersebut baik untuk kamu. Dan ada pula kamu menyukai sesuatu perkara padahal perkara tersebut buruk untuk kamu. Allah maha mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui" 
surah al-Baqarah: 216

wallahualam:
Hazim Ahmad

ditipu oleh sejarah ?!

Assalamualaikum, Selamat Hari Raya Aidil Adha (:


berkenanaan pada tajuk entri ini... kerana apa saya jadikan 'ditipu oleh sejarah ?!' sebagai tajuk entri? Hal ini demikian kerana, saya telah mengkaji video 'Dunia Akhir Zaman' di youtube dan hasil kajian saya berdasarkan video tersebut menunjukkan bahawa:
  • zaman paleolitik, zaman neolitik, zaman mesolitik, zaman logam, zaman gangsa itu tidak wujud.
  • zaman renaissance, perang dunia dan perang dingin merupakan bahan propaganda semata-mata.
 hmmm, gambar pak cik yang kacak di atas ini ialah pak cik Chales Darwin, beliau yang telah mengemukakan teori kejadian manusia berdasarkan evolusi daripada seekor beruk. Betapa hinanya kita jika dibandingkan dengan haiwan. Sedangkan dengan jelas dinyatakan dalam al-Quran bahawa manusia dicipta daripada tanah, dan kepada tanah juga manusia akan dikembalikan.

Teori ini mendapat tentangan ramai termasuklah saya !

Di sini saya ingin berkongsi ilmu yang saya ada, terdapat hadis Rasullah menyatakan bahawa umat akhir zaman dibahagikan kepada 5 fasa. iaitu:
  1. pemerintahan Rasulullah.
  2. pemerintahan berlandaskan syariat Islam (khulafa' ar-Rashidin)
  3. pemerintahn secara monarki (umawiyah, abbasiyah dan lain-lain)
  4. pemerintahan secara zalim dan berat sebelah (zaman sekarang)
  5. pemerintahan berlandaskan syariat Islam (Imam Mahdi dan nabi Isa)
yang berwarna merah ialah fasa-fasa yang telah berlalu, manakala yang berwarna biru ialah yang sedang dan akan berlalu. Apabila berakhirnya fasa ke-5, maka berakhirlah sejarah manusia. Rasulullah juga mengingatkan bahawa, pada fasa 4 akan munculnya satu fitnah yang besar(Dajjal).

Baiklah, di sini saya sediakan satu video yang telah saya kaji untuk sekian lama, dan pencipta video juga yang menyatakan bahawa perkara-perkara yang mula-mula saya nyatakan pada awal penulisan saya. Kalian gunakanlah rahmat akal kalian untuk memikirkan kebenaran tentang apa-apa yang dikemukakan dalam video di bawah ini. Wallahu'alam.

Sunday, October 09, 2011

no more baby step !

Assalamualaikum,


Since SPM less than a month, so there are no time to play, or to sleep neither to day-dreaming. I have 2 person to beat in this examination. But first of all, I do it for Allah..then for my parents, then for my sibling and relatives also my teacher...last but not less to all my friends.


I have a target to scored !
I have a promise to fulfilled !
I have an ambition to achieved !

"No more baby step for this time, Hazim.. you must know that you are not silly in your education. You must know that you can do it because there is no impossible in your life. You enter that school with 4A1B 'ticket', then you take pure science religion with 7A2B 'ticket'. See, how smart you are ... " said my friend to me.


Oh Allah, guide me in every time I need you. I must wake up even I have fail in my trial. Many people support me from the back, so I must wake up. move further ! I'm khalifah in this world. No more reason to fail !




# Dear readers... pray for my success in my examination ...

Saturday, October 08, 2011

bantulah aku, Ya Allah ...

Assalamualaikum :')

Pagi-pagi sudah melayari Facebook, dengan tujuan membuka profil kawan-kawan untuk melihat gambar-gambar Kem Bahasa. Seterusnya, dipaparkan kepada bonda tercinta.. Kemudian, hati ini tergerak untuk membuka profil kawan lama, alangkah terkejutnya.. Kakaknya telah berjaya melanjutkan pelajaran ke Jordan berbekalkan biasiswa daripada JPA. Biasiswa yang hanya ditawarkan kepada mereka yang memperoleh keputusan yang cemerlang dalam SPM.. Tahniah atas kejayaan si kakak dan semoga berjaya dalam berjihad di negara timur tengah.

Percubaan SPM telah pun berlalu, 3 minggu berjihad di medan Harun Ar-Rashid bagaikan sekejap rasanya. Pelbagai buku telah dibuka dan dibaca. Pelbagai soalan telah dijawab. Terasa bagaikan sedang menghadapi peperiksaan sebenar.

Keputusan percubaan tidak begitu memberangsangkan pada ibu dan ayah, apa yang patut dilakukan ? Pelbagai ujian yang datang bertalu-talu seperti hujan yang tak pernah berhenti pada musim tengkujuh. Masalah dengan kawan itu yang paling utama di sekolah, tak tahulah apa yang tidak memuaskan hati mereka, mereka hanyalah minoriti sahaja. Kenapa mereka sibuk mahu mengganggu hidup orang lain sedangkan orang lain tak mengganggu hidup mereka ? Ketika hati ini ingin memaafkan mereka, ada sahaja onar yang mereka nak lakukan terhadap hati ini. Bersabarlah wahai hati, Allah sedang menguji engkau melalui sahabat engkau ini. Allah maha penyayang, Dia berikan ujian kepada hamba-Nya mengikut kemampuan hamba-Nya itu. Hati ini sedang cuba untuk diluaskan, agar dapat menerima segalanya dengan terbuka tanpa terkesan pada dasarnya.

Ya Allah,
sungguh ! pada saat ini, aku tersangat memerlukan bantuan daripada Mu,
aku hanyalah insan yang lemah,
namun aku mempunyai hajat dan cita-cita yang kuat,
aku tidak mahu menghampakan harapan ayah untuk kali ke 2,
aku mahu menyampaikan hajatnya selagi hayatnya dikandung badan,
menjadi seorang jurutera Islam yang berjaya,
itulah harapannya dan aku tidak mahu menghampakannya..

Ya Allah,
sungguh ! aku tercabar dengan kejayaan akak ku,
aku cemburu dengan kejayaan yang dia miliki,
dia berjaya menyampaikan hajat ayah,
dia tidak pernah menghampakan hajat ayah,
kerajinan dan ketaatannya tidak dapat aku tandingi..

Ya Rahman,
sungguh ! engkau berikanlah kepada ku,
kejayaan atas apa-apa yang telah aku usahakan,
dalam meniti liku-liku kehidupan,
engkau luaskanlah hati ku,
agar aku dapat menerima hakikat duniawi ini,

Ya Rahim,
sungguh ! aku yakin ada hikmah yang tersirat di sebalik ujian-ujian yang berikan kepada ku,
aku tidak akan mudah mengalah dan berputus asa,
kerana aku seorang khalifah,
aku akan menjadi seorang pemimpin,
ujian yang engkau berikan kepada kekasih-Mu itu lagi berat,
berbanding aku yang hanya berstatuskan hamba,
yang hanya meminta dan mengharap,
setelah aku berusaha dengan bersungguh-bersungguh...

engkau tunaikanlah hajat hamba ini... amin...

-hamba-Mu yang mengharap-

Friday, October 07, 2011

tabarruj ??

Assalamualaikum semua (:

 Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka ..” 
[surah An-Nur (24) : 31]

“Jika seorang anak  perempuan itu telah baligh, hanya muka dan kedua tapak tangannya yang boleh kelihatan”  
[Riwayat Abu Dawud]


Tabarruj. 
Bahasa: Membuka dan menampakkan sesuatu untuk dilihat mata.
  • Imam Zamakhsyari: Hakikat tabarruj ialah sengaja membuka atau mendedahkan apa-apa yang sepatutnya disembunyikan.
  • Imam An-Nasafi: Berjalan berlenggang-lengguk dan mendedahkan perhiasan. 
Apakah itu tabarruj ?
  1. Mendedahkan aurat yang sepatutnnya ditutup.
  2. Mendedahkan perhiasan pada badan yang tidak sepatutnya dilihatkan melainkan kepada suami atau bukan ajnabi.
  3. Bertingkah laku dan bercakap dengan gaya yang boleh menggairahkan lelaki.
  4. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.
  5. Tidak memakai tudung kepala dengan sempurna hingga menampakkan rambut dan perhiasan-perhiasan di leher, telinga dan sebagainya.
  6. Bersolek dengan solekan yang boleh menimbulkan perasaan ghairah kepada kaum lelaki seperti memakai pemerah pipi(blusher), eye shadow, memakai wangian yang berlebihan di luar rumah.
Perhiasan pada badan
  1. Perhiasan yang berada pada bahagian yang bukan aurat(muka dan tapak tangan) seperti celak, cincin dan gelang.. Harus diperlihatkan
  2. Perhiasan yang berada pada bahagian aurat(selain muka dan tapak tangan) Haram diperlihatkan.  kecuali pada bukan ajnabi atau suami sahaja yang boleh diperlihatkan..


Pada hari ini, masih ramai lagi hamba-hamba Allah yang keliru tentang maksud sebenar tabarruj, dan ada juga yang langsung tidak mengetahui apakah itu tabarruj. Ambil perhatian tentang isu tabarruj ini. Tabarruj merupakan amalan masyarakat Jahiliah pada zaman sebelum dan selepas kedatangan Islam. Mengapa kita asyik sibukkan diri kita untuk meniru cara dan gaya kehidupan masyarakat jahilliah ? Sedangkan Islam telah memberikan garis panduan tentang cara dan gaya kehidupan yang diredai dan disukai oleh Allah. Tepuklah dada, tanyalah diri anda. Wallahua'lam.


oleh: Hazim Ahmad

Saturday, September 03, 2011

anak bongsu itu anak manja ?

Assalamualaikum, apa khabar semua ?

Di petang yang mendung dan damai ini, saya ingin membawakan para pembaca kepada hakikat sebenar seorang anak bongsu ..

- gambar hiasan -

Peristiwa 1:
Ketika kawan ibu saya datang beraya ke rumah nenek di Simpang Renggam, kawan ibu bertanya kepada ibu,
Kawan ibu: Ani, ni anak Ani yang sulong ea ?
Ibu: eh ? mana ada.. ni anak yang bongsu, anak kite 2 orang jea.. yang sulong tu perempuan, dah kahwin ngan ada anak sorang
Kawan ibu: anak bongsu ? Tak ada rupa anak bongsu pun, muka matang macam nih anak bongsu ? Hensem gak anak Ani nih ...
*malu saya dengan pujian-pujiannya ...
Ibu: betul,, dia memang anak bongsu, cuma kite tak pernah nak manjakan dia.. Biar dia berdikari, belajar pun kat Kluang.. Tak nak belajar dekat  dengan keluarga. bagus juga, tak menyusahkan kite, nak ulang-alik amik dia..

Peristiwa 2:
Semasa sesi pembelajaran dan pelajaran berlangsung..
Cikgu: Hazim, masa awal tahun ni.. ibu awak dah bayar habis yuran ea ?
Saya: ha ah cikgu.. kenapa ?
Cikgu: Tanye jea.. Hazim.. Awak anak sulong ke ?
Saya: Eh? tak lah cikgu.. saya anak bongsu ... kenapa cikgu ?
Suara sesat: Anak mak ....
Cikgu: tanye jea :D ?

* * * * * * * * * *

Seringkali kita dengar, 
anak bongsu = anak manja
anak bongsu = anak emak
anak bongsu = anak dok bawah ketiak mak bapak

Ini semua ideologi semata-mata... tak semua anak bongsu itu adalah anak manja. Seperti saya, saya tidak pernah rasa yang diri saya ini dimanjakan. Ibu bapa saya mahu saya belajar berdikari.. Saya dapat barangan mahal seperti handphone, playstation portable dan sebagainya adalah hasil kejayaan saya dalam pelajaran. Bagi saya, ini adalah pendorong bagi saya untuk berjaya dalam peperiksaan. Saya pernah cuba minta sesuatu daripada ayah, tapi ayah cakap,, keputusan peperiksaan kau yang akan menentukan kau dapat barang nih ke tak...

Seperti apa yang telah saya nyatakan tadi, tak semua anak bongsu itu anak manja. Jika pembaca perasan kepada dialog yang terdapat pada peristiwa 2 di atas. Terdapat 1 suara sesat. Haa, sebenarnya, suara sesat ini adalah milik kepada seorang KAWAN YANG PALING SAYA SAYANG*ada baldi tak ? nak muntah nih =='.. bukan niat saya untuk mengata sesiapa, tetapi... saya ingin bawa pembaca ke alam realiti..

Pepatah inggeris ada menyatakan, "think before you talk" ... pemilik suara sesat tadi, kehidupannya adalah lebih menja daripada saya.. bayangkan emaknya datang setiap hujung minggu, balik rumah setiap hujung minggu, baju emak basuhkan, baju emak gosokkan dan sebagainya... Sebuk nak cakap orang lain anak manja.. sedangkan diri sendiri lebih manja.. JANGAN SEBUK NAK MENGATA ORANG ...

Berbalik kepada tajuk, saya menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia, khususnya saya.. janganlah beranggapan semua anak bongsu itu..anak manja ...

talkative from: Hazim Ahmad

Friday, September 02, 2011

follower tak ramai, menjadi masalah ??

Assalamualaikum,

- gambar hiasan -

"Follower tak ramai, blog tak popular, total blog's viewed terlalu sedikit" 

Inilah antara masalah yang sering menghantui para blogger yang telah menyertai blogger.com/blogspot.com. Pada sesetengah pihak, apabila mereka melihat sesebuah blog itu mempunyai jumlah follower yang sedikit, mereka akan berpendapat bahawa blog tersebut tidak menarik, membosankan dan sebagainya.  

Pada saya, tidak menjadi masalah jika sesebuah blog itu mempunyai jumlah follower yang sedikit, total blog's viewed terlalu ciput dan sebagaianya. Hal ini kerana, saya juga pernah mengalami masalah tersebut. Adatlah, jika kita baru sahaja menyertai blogger.com/blogspot.com ini. Bukan mudah untuk menambahkan jumlah follower dalam masa yang singkat !

Ada juga rakan-rakan yang bertanya kepada saya,   
"Zim, macam mana nak tambah jumlah follower hah ? Follower aku sikit sangat laa..." 
"Zim, aku nak buat blog, tapi aku takut follower aku tak banyak.."
"Zim, apa yang aku patut buat dengan blog aku supaya nampak lebih menarik ??"

Di sini, saya berikan beberapa tip untuk menambahkan jumlah follower dan menaikkan jumlah total blog's viewed berdasarkan beberapa pemerhatian yang telah saya lakukan:
  1. Kurangkan kadar entri yang berbentuk hal peribadi.
  2. Ringankan blog anda dengan mengurangkan jumlah entri yang dipaparkan dalam 1 halaman. Sebaiknya hanya memaparkan 1 entri sahaja(latest entry).
  3. Hiaskan blog anda agar nampak lebih menarik.
  4. Tambahkan ilmu pengetahuan am dalam setiap entri anda.
  5. Mempelbagaikan post entri anda.
  6. Menyertai group-group perkumpulan para blogger yang terdapat di Facebook.
  7. Menggunakan bahasa penulisan yang santai tetapi perlulah menjaga bahasa.
  8. Mewujudkan tutorial blog, doodles dan sebagainya(Sekiranya mampu)
  9. Memaklumkan kepada rakan-rakan anda bahawa anda telah menyertai blogger.com/blogspot.com dan meminta rakan-rakan anda untuk follow blog anda.
  10. Follow blog orang lain, blog anda akan difollow semula[selalunya menjadi ;)]
  11. Menjadikan blog anda sebagai 'kelas' mengajar seperti mengajar cara menggunakan Adobe Photoshop CS3/CS4/CS5. 
  12. Tajuk yang menarik juga perlu digunakan.
Berikut adalah antara langkah-langkah yang berkesan untuk menambahkan jumlah follower dan menaikkan jumlah total blog's viewed berdasarkan beberapa pemerhatian yang telah saya lakukan. Mudah-mudahan kalian(yang mempunyai bilangan follower dan total blog's viewed yang minima) dapat membaiki kelemahan blog anda..

* * * * * *
Saya pernah bertanya kepada seorang guru saya yang merupakan seorang blogger tentang macam mana nak menambahkan jumlah follower dan menaikkan jumlah total blog's viewed, kemudian beliau menjawab:

"kita kena tahu, siapa yang nak baca blog kita... kita juga perlu menggunakan bahasa yang mudah diterima oleh semua lapisan umur dalam blog...bila kita tahu siapa yang nak baca blog kita, mudah untuk kita hasilkan entri yang bagus dan dapat menarik perhatian para pembaca, seterus follow blog kita. Tak mustahil, blog kita juga akan dipromosikan oleh pembaca tadi kepada rakan-rakan yang lain."


*ok lah, nak sambung belajar Add mathe, Trial SPM dah dekat sangat nih T_T

sekian, daripada: Hazim Ahmad

    Wednesday, August 31, 2011

    Peminta sedekah zaman moden ??

    Assalamualaikum,

    Salam Aidilfitri dan salam kemerdekaan kepada semua !

    Pada hari ini, dengan line broadband celcom yang mencecah ke tahap Excellent walaupun berada di kawasan perkampungan.. Agak mengejutkan juga kerana line broadband saudara-mara yang lain puratanya berada pada tahap Poor dan Good sahaja. Alhamdulillah... Saya ingin bawakan kepada para pembaca berfikir sejenak. Benarkah kanak-kanak yang beraya dari rumah ke rumah itu sama seperti peminta sedekah zaman moden yang profesional ??


    Sewaktu dalam perjalanan menuju ke Simpang Renggam, sebelum memasuki lebuhraya Kempas-Simpang Renggam. Ayah bertanya kepada saya...

    Ayah: Zim, kau pernah tengok peminta sedekah zaman moden tak ??
    Saya: Errrr, maksud ayah ? Kiasan Balaghah ayah aras tinggi lah ... :P
    Ayah: Maksud ayah, kau nak tengok peminta sedekah zaman moden tak ??
    Saya: Owhh, boleh gak, tapi... siapa empunya gerangan ?
    Ayah: Budak-budak zaman sekarang laaa... yang suka beraya tuh...
    Saya: Kenapa dengan budak-budak tuh?

    *saya semakin berminat dengan pernyataan ayah, tambahan lagi nak mengelakkan daripada tertidur dalam proton saga ayah nih, sebab saya ditugaskan untuk menggantikan tempat duduk ibu menemani ayah kerna ibu sudah penat dan mengantuk.

    Ayah: Kebiasaanya, ayah tengok lah.. budak-budak nih sanggup beraya jauh-jauh sebab nak kan duit raya, bila dibagi RmM0.50, diaorang akan cakap, "RM0.50 jea jea ?? Buat penat kitaorang jea datang jauh-jauh.." Bukannya nak bersyukur.. Bila diberi RM1.00 @ RM2.00 @ RM5.00, diaorang akan ajak kawan-kawan diaorang buat koloni datang beraya, tak cukup dengan tuh, ada yang sanggup menipu, berlakon konon tak dapat duit lagi, padahal ada kat belakang tangan. Tak pun ada yang sanggup balik ke rumah untuk menukar baju, kononnya menyamar jadi orang lain. Peeeggeeedddeehhhhh ....
    Saya: Alaaa, ayah.. biasalah budak-budak lah katakan. Mana ada orang yang tak suka bila diberi duit yang banyak ? Kalau ayah bagi Hazim duit raya RM200.00 pun Hazim suka ! Lagi bertambah suka ! Dulu pun Hazim puas beraya kat kampung, masa arwah atuk masih hidup, sampai ke hujung kampung Hazim menjelajah.. Gara-gara nakkan duit raya... Tapi, Hazim tak de lah nak beraya banyak kali pada rumah yang sama, seganlah...
    Ayah: Memanglah, tapi beragaklah.. Datang rumah orang bukannya nak beraya, tapi nak duit raya, baru duduk berapa minit, punggung dah panas dah, tak sempat jamah air dan kuih raya yang tersedia diatas meja tamu, diaorang dah nak blah .. Siap cakap lagi, "makcik/pakcik, duit raya tak ada ke ?" wahhh, 'Laisa adab' betul.. Ayah tengok,  bagi duit raya kat budak-budak nih dah macam menjadi kewajipan dalam masyarakat melayu. Sedangkan itu cuma adat melayu je, tak wajib pun..
    Saya: Abistu, dalam beraya nih, yang mana satu sunnah yang mana satu adat ??
    Ayah: Yang berziarah itu sunnah, yang bagi duit raya tuh adat melayu... hmm,, inilah masalah sekarang, tak tahu nak bezakan antara adat dan agama. Semua main pakai larung jea ...

    * * * *
    Amik perhatian !
    1. bagi duit raya kepada kanak-kanak adalah merupakan adat masyarakat melayu atas dasar bersedekah dengan seadanya..
    2. ziarah-menziarahi merupakan sunnah yang diamalkan sejak zaman Rasulullah lagi...
    3. bersyukur dengan setiap pemberian orang, jangan cerewet !
    4. beragaklah dalam beraya, jangan beraya semata-mata nakkan duit raya, tetapi berayalah dengan niat untuk mengeratkan sillaturahim...
     ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
    - Salam Aidilfitri 2011 daripada saya dan Dania(niece) saya -
    Sincerely: Hazim Ahmad.

    Tuesday, August 30, 2011

    Salam Syawal Al-Fitri

    assalamualaikum,

    Bila saya buka sahaja blogger.com, check kat dashboard... majoriti kawan-kawan update blog cerita tentang hari raya. Ada yang buat ucapan hari raya, ada yang cerita tentang merdeka-raya, ada yang cerita tentang persiapan hari raya dan sebagainya. Tambahan lagi, lepas sahaja raya, saya akan berhadapan dengan trial SPM, doakan yang terbaik untuk saya (:

    Ahaaa, dikesempatan yang ada ini, saya Muhammad Hazim Bin Ahmad mewakili diri saya sendiri (: ingin mengucapkan :

    "Selamat Hari Raya Aidilfitri"
    - Maap Zahir wal Batin -

    Al-maklumlah, saya ini jenis yang banyak bercakap, banyak bergurau senda, happy go lucky ! Andailah...
    dalam perbuatan/perilaku saya atau kata-kata saya atau gurauan saya atau dalam blog saya ini....
    • ada menyinggung hati mana-mana pihak
    • menyindir mana-mana pihak
    • mengumpat dan mengata mana-mana pihak
    • termakan atau terminum
    • terambil yang bukan hak saya
    • marah tanpa diduga
    • bertanya entah apa-apa
    • merapu tak memasal
    • bertepuk tampar berlebihan
    • dan bermacam lagi yang tidak disengajakan....
    saya menyusun sepuluh jari memohon berjuta kemaafan daripada hujung rambut hinggalah ke hujung lantai (:
    Kalau nak duit raya, dijemput datang ke rumah, kalau tak nak, tak mengapa.. saya tak kisah pun...

    p/s: Tahun ini saya tak sempat nak buat kad raya dan bagi kepada awan-kawan, tapi saya sudah siap sekeping kad raya yang ringkas sahaja untuk semua. 

    klik pada gambar untuk gambar yang bersaiz asal :)

    sekian;
    salam lebaran daripada: Hazim Ahmad,

    Monday, August 29, 2011

    Utamakan adat daripada hukum agama ??

    Assalamualaikum, Selamat Berpuasa,

    Apa khabar semua ? Pada hari ini saya ingin membawa para pembaca ke alam realiti yang sedang kita hadapi sekarang ini. Sedarkah kita? Bahawa dalam kehidupan seharian kita pada hari ini, kita lebih mengutamakan adat berbanding hukum agama. Kita sendiri kabur untuk membezakan antara adat dan hukum agama. Bermacam perkara yang kita lakukan merupakan adat, dan bukannya tuntutan agama. Sebagai contoh, bersalaman.





    Secara umumnya, kita ketahui bahawa bersalaman dapat mengeratkan hubungan sillaturahim sesama mukmin. Secara zahirnya, amalan bersalaman menjadi tradisi masyarakat kita dalam apa-apa jua majlis seperti rumah terbuka. Dalam masa yang sama, adat kita yang sering kita amalkan ialah kita bersalaman sesama kita tanpa mengira umur, pangkat dan darjat, dan jantina

    Apa yang saya ingin hightlightkan di sini ialah, bersalaman dengan berlainan jantina atau ajnabi. Kita tanpa disedari dengan hati yang terbuka kita bersalaman dengan ajnabi kita, termasuklah saya sendiri. Sewaktu saya belum mengetahui hukumnya, saya dengan hati yang terbuka bersalaman dengan makcik-makcik saya, sedara-mara saya, sepupu-sepapat saya dan ramai lagi. Atas alasan, nak mengeratkan hubungan sillaturahim. Setelah saya mengetahui hukum bersalaman dengan ajnabi itu haram, maka saya dengan terdaya saya cuba untuk tidak bersalaman dengan ajnabi. Pernah saya ditegur oleh orang tua saya,

    "Zim, kenapa kau tak salam Imah(sepupu saya) tuh ? Tu kan sepupu kau."
    "Kan haram bersalaman dengan ajnabi ?" saya menjawab.
    "Tapi, tu kan sepupu kau. Nanti apa pulak cakap diaorang semua", balas ibu.
    "Ibu, yang hak tetap hak, yang batil tetap batil. Tiada kompromi dalam soal halal haram nih bu" tegas saya.
    "Suka hati kau lah Zim, ibu tak nak paksa kau" ibu beralah.
    "Maafkan Hazim, bukan niat Hazim untuk melawan cakap ibu, tapi Hazim kena tegas dalam hal hukum agama nih, Hazim pelajar SMA, kena amalkan dan wajib buat" kata saya dalam nada bersalah.
    "Tak pelah Zim, ibu faham maksud Hazim" balas ibu dengan senyuman.

    Dialog di atas pernah berlaku dalam kehidupan saya, saya ingin mengatakan bahawa hukum bersalaman dengan ajnabi adalah HARAM. Tak kiralah atas alasan apa sekalipun. Inilah antara masalah kita, terperangkap dengan adat kita sendiri. Kita hanya boleh bersalaman dengan golongan tersebut sahaja:

    1. Bukan ajnabi(haram dikahwini).
    2. Adik-beradik se-ibu 
    3. Adik-beradik se-ayah sahaja.
    4. Adik-beradik sendiri.
    5. Suami dan isteri sendiri(kepada yang telah bernikah).
    6. Sama jantina.
    7. Atuk dan nenek.
    8. Ajnabi yang sudah tiada nafsu(syahwat).
    Inilah antara golongan yang boleh disalam. Berdasarkan beberapa buah hadis.

    “Ditikam seseorang dari kalian dikepalanya dengan jarum dari besi, itu lebih baik dari pada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.” [HR. Thabrani].

    “Lebih baik memegang bara api yang panas dari pada menyentuh wanita yang bukan mahram.”

    Berdasarkan hadis-hadis di atas, jelaslah bahawa hukum bersalaman atau bersentuhan dengan ajnabi adalah HARAM.

    DIINGATKAN JUGA:

    • adik-beradik se-ibu dan se-bapa ini bermaksud, adik @ akak @ abang kepada ibu bapa kita sahaja ! Adik @ akak @ abang ipar tidak tergolong dalam golongan adik-beradik se-ibu dan se-bapa kita. Oleh itu, hukumnya HARAM juga kerana mereka ialah saudara yang mendatang.
    • Ajnabi yang sudah tiada nafsu(syahwat) bermaksud, golongan yang telah melebihi peringkat umur 60 tahun(bagi wanita), dan tiada peringkat umur kerana mempunyai nafsu(syahwat) sehingga akhir hayatnya(bagi lelaki). Kerana itu, terdapat lelaki yang mampu bernikah pada usia yang sudah lanjut.
     
    Menjelang hari perayaan ini, marilah kita bersama-sama mengubah sejarah hidup kita dengan mengikut panduan Islam yang sebenar. Kita elakkan daripada bersalaman dengan ajnabi dengan berhikmah dan berhemah. Kalau kita yang tidak mulakan, siapa lagi ??


    Yang hak tetap hak, yang batil tetap batil. 
    TIADA KOMPROMI DALAM SOAL HALAL HARAM !

    by: Hazim Ahmad

      Sunday, August 28, 2011

      duhai hawa'

      Assalamualaikum,

      Tujuan saya menulis entri ini bukanlah untuk mendedahkan aib sesiapa atau bercerita lucah, tetapi perkara yang yang saya nak sampaikanlah ialah janganlah mudah tertipu dengan JANTAN. Ini adalah kisah benar yang telah terjadi pada 3 bulan yang lepas.

      * * * * * * * * *
      Selesai sahaja menunaikan solat Isyak, tiba-tiba w890i saya berdering menandakan ada mesej baru daripada kenalan. Malangnya, ada seorang hamba Allah mesej saya, saya tidak mengenali siapakah insan tersebut, tetapi apa yang saya tahu insan ini dapat nombor saya daripada kawan sekolah saya juga. Insan ini mahu dikenali sebagai IERA*bukan nama sebenar,

      Iera: Salam, ini Hazim Ahmad ke ?
      Saya: Wasalam, ye saya.. tapi ni sape ?
      Iera: Saya Iera(bukan nama sebenar). Saya nak minta tolng awak. Kawan saya (NISA) cakap, mungkin awak dapat menyelesaikan masalah yang saya hadapi.
      Saya: Insya'Allah, saya akan bantu setakat yang termampu.

      *saya menunggu balasannya selama 5 minit.

      Iera: Kenapa saya selalu menjadi mangsa nafsu lelaki ? Kenapa saya mudah sangat kena tipu dengan lelaki ? Kenapa seorang Al-hafiz hanya pada namanya sahaja tapi bukan pada perwatakan dan akhlaknya ?
      Saya: Apa maksud ukhti ? Apa sebenarnya masalah ukhti ?
      Iera:Semalam saya baru sahaja di-clashkan dengan seorang Al-hafiz, atas alasan saya tak menurut kehendak nafsunya untuk 'bersama' dengannya di sebuah hotel murah. Saya kata padanya, "awak kan al-hafiz, tapi kenapa awak macam ni?". Sebenarnya, bukan itu masalah yang saya minta awak selesaikan....
      Saya: Habis tuh ? Apa masalahnya yang sebenar ? Straight to the point please !
      Iera: Awak percaya tak yang saya sudah tidak ber-dara lagi ??

      *berderau darah saya membaca kenyataan itu, tetapi saya berjaya mengawal keseimbangan pemikiran saya.

      Saya: Saya tak tahu, sebab saya tak kenal siapa awak yang sebenarnya.
      Iera: Ha ah lah, betul juga kata awak. Apa yang beritahu tadi tuh ialah fakta dan kenyataan, memang saya sudah tidak ber-dara lagi, dara saya sudah diragut oleh ex-boyfriend saya ! Dasar jantan tak guna !
      Saya: Saya rasa, better awak beritahu saya secara detail, sebab saya mesih kabur dan saya tak nampak lagi main point awak.
      Iera: 3 Bulan yang lalu, saya berkenalan dengan seorang lelaki yang tua 3 tahun daripada saya(21 tahun) melalui rakan saya. Kami berkenalan, dan seterusnya apabila suka sama suka, lalu kami berpacaran. Kami selalu keluar bersama(dating, tengok wayang, dll). Pada suatu hari, saya diajak oleh boyfie saya ke birthday party dia kat rumah dia, saya pun pergilah. Semasa disana, dia berikan saya minuman, saya tak pasti apa kandungan air tu, yang pasti yang tak sedarkan diri lepas minum air tu. Bila saya tersedar, saya kat dalam sebuah bilik atas katil, saya sudah tidak berpakaian, boyfie saya ade kat sebelah tengah tidur. Kemaluan saya berdarah dan sakit. Saat itu saya sedar bahawa saya telah dirogol, dan dah tak ada dara. Saya meraung, saya rasa macam nak bunuh diri, tapi boyfie saya halang, dia cakap dia tak dapat nak kawal diri dia dan dia akan bertanggung jawab atas apa yang terjadi.

      *belum sempat saya reply, dia hantar lagi mesej.

      Iera: Saya takut nak beritahu kat keluarga atas apa yang dah terjadi. Saya yakin mereka pasti marah dan ayah akan pukul saya ! Esoknya, saya dapat mesej dari byfie saya, "Mulai hari ini, kita clash ! saya tak kenal awak lagi ! perempuan murahan !" Saya tepon balik tapi tak angkat, dia da tuka nombor. Sejak itu, kemaluan saya sering sakit, macam senggugut..tapi lebih sakit ! Saya mulai insaf, tapi khuatir..."Adakah Allah masih boleh terima taubat saya? Saya dah banyak buat silap !" tolong saya Hazim Ahmad.... :'(

      *Sebelum saya reply, saya minta pertolongan akak saya, beliau membantu saya.

      Saya: Berdasarkan cerita awak, saya rasa sebaiknya awak beritahu pada keluarga, takut nanti perkara yang tak diingini berlaku, saya rasa bukan awak seorang sahaja yang mengalami masalah ini, bahkan ramai lagi,, Dalam Al-Quran ada menyatakan, "Sesungguhnya Allah suka akan orang yang bertaubat dan orang yang menjaga kebersihan", penyelesaian bagi masalah awak ialah bertaubat dengan bersungguh-sugguh(taubatan nasuha). Ingatlah ! Allah itu maha pengasih, maha penyanyang lagi maha pengampun. Pintu taubat masih lagi terbuka untuk hamba-Nya selagi mana roh tidak sampai ke paras kerongkong(nazak). Seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang manusia telah masuk syurga dengan hanya bertaubat pada Allah. Awak banyaklah amal ibadat, awak dekatlah diri pada-Nya. Jika awak dekatkan diri padanya dengan keadaaan awak merangkak, Dia akan dekati awak dengan berjalan, jika awak dekati-Nya dengan berjalan, Dia akan dekati awak dengan berlari anak. Jika awak dekatinya dengan berlari anak, Dia akan dekati awak dengan berlari. Bertaubatlah dengan penuh kesungguhan, semoga Allah menerima taubat kamu... Iera.
      Iera: Hmmmm,, thanks hazim, semoga Allah merahmati kamu.. Assalamualaikum.
      Saya: Insya'Allah, "La' Tahzan ya ukhti, Inna Allah ma'aki", Wa'alaikumsalam.

      p/s: Mata adalah antara puncsa besar berlakunya perlakuan zina. Telah digambarkan dalam ungkapan syair arab:
      " فنظر فابتسام فسلام فموعد فلقاء "
      "Bermula dengan pandangan, diikuti dengan senyuman, kemudian disambut dengan salam, membuat temu janji dan akhirnya mengadakan pertemuan"

      Oleh itu, kita hendaklah menjaga mata kita supaya tidak disalah gunakan.

      writen by: Hazim Ahmad

      Tuesday, August 02, 2011

      Cerpen: Ayah . . .

      Ayah... 



          “Ishhhh, sibuk betullah anak orang cacat ni !!”, herdik rakan-rakannya. Inilah rutin harian Hazmi ketika berada di sekolah. Beliau selalu dipinggirkan oleh rakan-rakannya dalam setiap aktiviti yang ingin disertainya. Beliau dipinggirkan hanya kerana Encik Ghazali seorang yang cacat anggota badan. Kakinya telah dipotong kerana menghidap penyakit diabetis setahun lalu.

           Ibu dan kakaknya telah lama meninggalkannya kerana menjadi mangsa kemalangan jalan raya yang melibatkan antara sebuah teksi dan sebuah bas. Kemalangan ngeri ini berlaku ketika dia hendak menghadapi Penilaian Menengah Rendah. Tangan ibunya putus dan kepala kakaknya digilis bas. Kemalangan ini telah memberikan kesan yang mendalam dalam diri Hazmi. Hal ini kerana, kemalangan tersebut berlaku seminggu sebelum beliau menghadapi Penilaian Menengah Rendah. Beliau seakan orang yang hilang pertimbangan akal,  kerana kemalangan tersebut berlaku dalam sekelip mata. Mujurlah rakan-rakan dan para guru banyak memberikan sokongan dan semangat kepada Hazmi untuk menerima kenyataan yang sukar untuk diterima ini. Akhirnya, Hazmi berjaya memperoleh 9A dan seterusnya menjadi pelajar terbaik di sekolah lamanya. Berbekalkan keputusannya itu, beliau berpindah ke Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah di Pahang. Pembelajarannya ditanggung sepenuhnya oleh ‘Yayasan Biasiswa Al-Fikrie’, Tajaan biasiswa ini telah meringankan kehidupannya dan Encik Ghazali yang hanya merupakan seorang nelayan.

           Kehidupannya di sekolah baru ini tidak seindah di sekolah lamanya, kawan-kawan lamanya tidak lagi bersamanya, ini bermakna dia terpaksa menghadapi liku-liku kehidupan dan cabaran dengan sendiri.

           “Engkau itu anak orang cacat ! Hidup hanya menyusahkan orang lain, ada hati nak berkawan dengan kami ?!”, herdik kawannya. Pernah sekali beliau dipanggil oleh unit Hal Ehwal Pelajar kerana beliau telah menumbuk muka seorang pelajar yang menghina ayahnya. Hazmi pernah mengadu pada ayahnya, namun ayahnya mengatakan, “Hazmi, biarlah apa orang nak kata pada kita, yang penting kita mesti berfikiran positif”, kata-kata ayah itu menjadi penyuntik semangat untuk mengharungi liku-liku kehidupannya. “Ayah, kenapa engkau tidak pernah berputus asa dengan apa yang telah terjadi pada diri engkau ? Bagaimana aku hendak menjadi tabah seperti engkau ?” detik hatinya.

           “Hazmi !!!” , lamunannya terhenti apabila cikgu Zahari memanggilnya. “Awak berangan apa ? Tak nampak ke saya sedang mengajar di hadapan ini ?!”,sifat garang dan ketegasan cikgu Zahari ini amat digeruni di MRSM ini. Jeritannya mampu menembusi segenap inci pintu-pintu dan dinding-dinding kelas hinggakan kelas hujung mampu mendegar jeritannya dengan jelas. “Berani awak berangan semasa saya mengajar ? Keluar! Lari keliling padang sepuluh pusingan ! Sudah selesai baru boleh masuk kelas”. 
           
           “Aduh, tak pasal-pasal aku kena lari.” 
           
           Hazmi mengeluh. Memang salahnya juga kerana tidak menumpukan perhatian ketika cikgu sedang mengajar dalam kelas. Hazmi pulang ke kelas dengan bajunya yang basah kerana peluh.

           Sejak penyakit yang menimpa ayahnya hingga menyebabkan ayah terlantar di hospital, kehidupan Hazmi berubah. Beliau banyak termenung memikirkan tentang ayahnya yang kini berada di ICU. Akhir-akhir ini ayahnya mengadu kesakitan pada bahagian ususnya. Seminggu yang lepas, ayahnya dikejarkan ke hospital kerana pengsan secara tiba-tiba dan doktor telah mengesahkan bahawa usus ayahnya telah tersumbat, dan pembedahan perlu dilakukan dengan segera bagi mengelakkan sebarang kemungkinan yang tidak baik berlaku. Berkat hasil kutipan derma yang dilakukan oleh kawan baik ayahnya iaitu Pak Samad, RM40 00 telah berjaya dikumpulkan dan proses pembedahan dapat dilakukan seperti biasa. Selepas sahaja proses pembedahan berakhir, ayahnya masih lagi ditempatkan di ICU kerana masih lagi tidak sedarkan diri sehinggalah ke hari ini.

          Tiba-tiba datang seorang pelajar lelaki, menghampirinya seraya berkata, “apalah kau ni Hazmi, dah lah kau anak orang cacat ! Tidur dalam kelas, apalah nak jadi dengan kau ini ?”, Hazmi menerima kutukan tersebut dengan hati yang terluka. 
           
           “Hina sangatkah aku jikalau aku ini anak orang cacat ?”
           “Memang hina ! Menyusahkan orang lain sahaja !”

           Salah satu kelemahan Hazmi ialah beliau seorang yang hatinya mudah tersentuh dengan kata-kata orang lain. Sebaik sahaja diherdik, matanya mula bergenang dengan air mata. Tetapi beliau berjaya menahan air matanya daripada gugur ke pipi.

           Sewaktu cuti sekolah. para pelajar diberi peluang untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Peluang ini diambil dan dimanfaatkan sepenuhnya oleh pelajar-pelajar Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah. Hazmi juga turut serta pulang ke kampung halaman untuk bertemu dengan ayahnya yang tercinta.

           Setibanya di rumah, beliau terus bersalaman dengan ayahnya sebagai tanda hormat seorang anak terhadap orang tuanya. Jelas terukir senyuman dibibir Encik Ghazali tatkala melihat anak bongsunya pulang ke rumah. Hazmi jarang pulang ke rumah kerana tidak mahu menyusahkan Encik Ghazali.Lebih-lebih lagi,bapanya memahami akan kehendak anaknya itu. Seperti biasa, Hazmi akan membantu Encik Ghazali melakukan kerja-kerja harian seperti memasak, membasuh baju dan sebagainya.

           Keesokan hari, ketika Encik Ghazali sedang menjalin jalanya, Encik Ghazali memanggil Hazmi untuk diajak berbual. Ayah mana yang tidak rindukan anaknya. Hazmi yang sedang leka melihat gambar-gambarnya bersama arwah ibu dan kakaknya itu terus menuju ke arah ayahnya. 

           “Apa khabar Hazmi ?”
           “Khabar baik ayah.Ayah sedang menjalin jala ke ?”
           “Aah, jala ini terkoyak semalam sebab tersangkut pada tunggul batu berdekatan dengan jeti itu.”
           “Ayah ada beberapa pesanan untuk Hazmi sebelum ayah pergi meninggalkan kamu"

           Hazmi terkesima dengan kenyataan ayahnya.

           “Apa yang ayah cakap ini ? Jodoh pertemuan dan ajal maut itu urusan Allah.”.
           “Memanglah, tapi kita tak tahu bilakah kita akan pergi untuk menghadap-Nya.”
           “Hmmm, apakah yang ayah ingin sampaikan itu ?”
           “Sebenarnya, ayah berharap sangat Hazmi akan belajar bersungguh-sungguh. Jangan jadi macam ayah, terpaksa bersusah-payah untuk mendapatkan sesuatu yang diingini.Itu pun tidak menentu. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.”,jelas Encik Ghazali. 

      Hazmi mendengar dengan penuh teliti tanpa meninggalkan walau sepatah pun kata-kata ayahnya. 

           “Sebelum Hazmi berkeluarga, ayah harap Hazmi dapat memenuhi ke empat-empat syarat ini.Yang pertama, Hazmi mesti meningkatkan ketakwaan kepada Allah.Yang kedua, Hazmi mesti sudah mempunyai pendapatan yang tetap.Yang ketiga, Hazmi mesti mempunyai gaji minima RM3000, dan yang terakhir ialah Hazmi mesti sudah mempunyai rumah dan kenderaan sendiri.Bolehkah Hazmi menunaikan ke empat-empat syarat ini ?” pinta Encik Ghazali.

           Hazmi terasa bagai suatu beban yang sangat  berat menimpa dirinya. “Baiklah ayah, Hazmi akan cuba.”Setelah tamat sesi perbualan dengan ayahnya, beliau pun masuk ke kamarnya. Beliau terasa sesuatu beban yang sangat berat akan dipikulnya suatu hari nanti.

           Encik Ghazali ingin mengingatkan Hazmi tentang masa depannya dan tidak mahu Hazmi menjadi seperti dirinya. Pada Encik Ghazali, dalam kepayahan yang menimpa dirinya, Encik Ghazali tidak pernah mengalah, walaupun memakai kaki palsu pada kaki kanannya, ini tidak menjadi halangan kepada ayahnya untuk meneruskan hidup demi Hazmi yang tersayang. Padanya, jikalau dia berputus asa, maka anaknya juga akan turut berputus asa dalam meneruskan hidup yang penuh dengan cabaran dan rintangan ini. Oleh sebab itu, Encik Ghazali tidak boleh mengalah dan mesti bangkit untuk terus berjuang biarpun terpaksa berkaki palsu untuk ke mana sahaja Itu bukanlah penghalang pada dirinya dan beliau juga mengaharapkan agar Hazmi juga tidak berputus asa untuk meneruskan hidup.

           Cuti sekolah telah pun tamat. Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia kian menghampiri pelajar-pelajar Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah. Suasana belajar telah bermula.Setiap pelajar akan mengisi masa senggang mereka dengan membuat ‘study group’ . Inilah rutin bagi pelajar-pelajar yang mengidamkan kejayaan demi masa depan yang cerah. Mereka juga akan mengisi masa lapang mereka seperti ketika ketiadaan guru ketika sesi pembelajaran dan pelajaran sedang berlangsung dengan menyiapkan kerja-kerja rumah atau membuat latih tubi untuk subjek-subjek yang masih lemah dan belum dikuasai. Sedang Hazmi sibuk mengulangkaji pelajaran, tiba-tiba datang cikgu Ayuzah, guru subjek Bahasa Inggeris merangkap guru kelasnya seraya berkata, “Hazmi, anda diminta pergi ke pejabat sekarang juga, kecemasan !”.Sebaik sahaja mendengar pengumuman tersebut, seluruh kelas kecoh. Tanpa membuang masa, Hazmi bergegas menunju ke pejabat yang berhadapan dengan blok akademik.

           Sebaik tiba di pejabat, terdapat satu pesanan penting untuk Hazmi dan pesanan tersebut disampaikan oleh Encik Azman, pengetua Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah. Tuan pengetua memaut bahu Hazmi lalu berkata, “Hazmi, saya diamanahkan untuk menyampaikan pesanan ini kepada awak.Diharapkan awak dapat menenangkan fikiran awak dan menerimanya dengan hati yang terbuka.”. “Sebentar tadi, pihak sekolah    mendapat panggilan daripada Pak Samad, jiran kamu mengatakan bahawa ayah kamu, Encik Ghazali telah meninggal dunia akibat lemas ketika sedang menangkap ikan.”. Hazmi terkesima sebaik sahaja mendengar kenyataan pengetua. Pembuluh darahnya bagaikan pecah. Matanya sudah dibanjiri dengan lilangan air mata umpama empangan air yang telah pecah. Beliau jatuh terjelepok ke lantai, menangis semahunya. Tuan pengetua hanya memerhatikan gerak-gerinya dan mengerti apakah yang dirasakan oleh Hazmi pada saat itu. Setelah pemergian dua orang insan yang tersayang iaitu ibu dan akaknya, kini ayahnya pula telah pergi meninggalkan dirinya. Beliau merasakan dunia ini tidak adil terhadap dirinya kerana telah mengambil semua insan yang disayanginya meninggalkan dirinya keseorangan. Akan tetapi, kekuatan imannya berjaya menguasai diri, lantas memadam segala sangkaan buruk terhadap takdir yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Benaknya berkata,”ya,inilah yang dikatakan setiap yang hidup pasti akan mati”.

          Hazmi bangkit, mengesat air matanya, lalu bersalaman dengan tuan pengetua sambil mengucapkan terima kasih. Encik Azman memaklumkan kepada Hazmi bahawa sebentar lagi Encik Samad akan menjemputnya pulang ke rumah dan Hazmi dibenarkan untuk pulang ke asrama untuk mengemas barang yang perlu untuk dibawa pulang.

           Hazmi akur dan menuruti segala kata-kata tuan pengetua. Beliau melangkah keluar dari pejabat dengan hati yang sebak atas pemergian ayahnya. Namun beliau reda dengan ketentuan-Nya. Dalam hati beliau merintih, “Ya Allah andainya ujian ini adalah selayaknya untuk aku, maka aku yakin akan ada hikmahnya dan aku akan berusaha untuk mencari hikmah tersebut. Ya Allah, aku redha dengan pemergian insan-insan yang amat aku sayangi ini. Tempatkanlah mereka dalam kalangan orang-orang yang beriman. Ya Allah, engkaulah yang Maha Penyanyang, aku memohon kepadamu Ya Allah, bimbinglah aku dalam pelbagai cabaran yang akan kuhadapi selepas ini kerana aku sudah tidak mempunyai sesiapa lagi selain daripada-Mu, Ya Allah.”. Amin…

      penulis: Hazim
      susunan: Jiha (:

      Monday, August 01, 2011

      Bazaar jadi baziir ?

      Assalamualaikum, selamat berpuasa dan berbuka.


      Apa khabar kalian ? Sihat ? Alhamdulillah kerana kita sudah berjaya berpuasa selama 1/2 hari untuk 1 Ramadhan 1432h ini. Alhamdulillah. Saya percaya, mesti diantara kita yang akan berkunjung ke bazaar-bazaar yang berdekatan untuk membeli juadah berbuka atau sebagai makanan tambahan semasa berbuka nanti. Bazaar merupakan himpunan gerai-gerai yang berniaga pada sesuatu tempat secara majmuk. Pada ketika inilah para peniaga gerai akan memajukan perniagaan mereka dengan membuka gerai mereka di bazaar.

      Kebiasaannya, kita lihat, bazaar akan dibuka pada waktu petang. Menjelang selepas waktu asar, para peniaga sudah membuat persediaan untuk berniaga. Tetapi, saya pernah lihat selama ini, selepas waktu zohor, para peniaga sudah mula membuka gerai mereka atas alasan tidak mahu berebut tempat. Persoalannya, apakah yang mereka utamakan dalam bulan Ramadhan ini ? keuntungan berniaga atau ketakwaan kepada Allah ? Tepuklah dada tanya iman, tanya hati, tanya hati sendiri ...

      Jika kita berfikir secara rasional, bagaimana bazaar boleh menjadi tempat pembaziran ? Kita sedia maklum, pada bulan Ramadhan syaitan dan iblis digantung ke neraka, akan tetapi nafsu tidak. Hal ini kerana, nafsu berada dalam diri kita, menjadi tanggungjawab kita untuk menjaganya sama juga seperti jin-jin yang dibela oleh para bomoh, mereka tidak digantung kerana mereka berada dalam jagaan manusia dan segalanya akan ditanggung oleh manusia itu sendiri.. Berbeza pula dengan syaitan dan iblis, mereka hidup bebas dengan menghasut umat-umat Islam supaya keluar daripada agama Allah dan masuk ke agamanya. Nafsu sentiasa memberontak dalam diri kita. Dia akan sentiasa memaksa kita untuk menuruti segala kemahuannya. Inilah yang dikatakan sebagai 'berajakan dengan nafsu'. Keimanan kita akan teruji apabila...




      haaa.. lihatlah gambar diatas. Bertapa banyaknya pilihan juadah berbuka puasa yang disediakan dalam sebuah gerai ? Cuba bayangkan.. kalau sebuah gerai mampu menyediakan juadah berbuka sebanyak ini, apatah lagi gerai-gerai yang lain ? Al-maklumlah, bukannya terdapat sebuah gerai dalam sesebuah kelompok bazaar. Tambahan lagi, kita sudah 1/2 hari berpuasa, perut pun terasa lapar.

      Ketika inilah terjadinya peperangan antara iman dan nafsu. Iman berkata, "berjimatlah wahai hamba Allah, jangan membazir kerana membazir itu amalan syaitan dan orang yang membazir ialah sahabat syaitan", nafsu pula berkata, "issshhhh, sedapnya juadah-juadah ini, beli semualah, dapat rasa semuanya sedap ke tidak, kalau tidak sedap esok tak payah pergi gerai ini lagi" ... haaaa, pada ketika ini, apakah keputusan yang kita akan pilih ? Sendiri fikirkan...

      Bazaar boleh menjadir bazir jika kita tidak bijak dalam menguruskan nafsu kita. Kita perlu bijak dalam mengurus nafsu, dan bijak membezakan antara kemahuan dan keperluan. Disamping itu, kebiasaanya, bajet perbelanjaan pada bulan Ramadhan adalah 2x ganda berbanding bajet perbelanjaan pada bulan lain. Kenapa? Mudah sahaja, kita akan banyak melaburkan duit kita di bazar Ramadhan dengan membeli barangan makanan yang melebihi daripada keperluan sebenar berbanding pada bulan lain. Puasa melatih kita untuk menguruskan diri kita selain daripada melatih diri untuk mendekatkan diri kepada Allah.

      Ingatlah,
      Jadikanlah bulan Ramadhan sebagai medan atau aset utama untuk mendekatkan diri kita kepada Allah dan bukannya medan atau aset utama untuk melakukan pembaziran !

      - Hazim Ahmad -

      Ahlan ya Ramadhan !

      Assalamualaikum,


      Alhamdulillah, bersyukur kehadrat ilahi kerana kita masih lagi diberikan peluang untuk bertemu dengan bulan Islam yang mulia ini iaitu bulan Ramdhan. Ramadhan ialah bulan ke-9 dalam susunan kalendar Islam(kalendar Hijrah) yang telah diperkenalkan oleh saidina Umar Al-khattab pada zaman pemerintahannya. Seperti yang sedia maklum, pada bulan inilah umat Islam diseluruh dunia diwajibkan untuk berpuasa. Dalam 365 hari, kita hanya diwajibkan berpuasa untuk 30 hari sahaja, cuba kita bayangkan kalau kita makan hanya selama 30 hari dan selebihnya kita berpuasa ?? haaaaa.. lihatlah bertapa hebatnya aturan yang telah Allah tetapkan untuk kita.

      Apa yang hendak dimaklum disini ialah, kita mestilah tahu membezakan antara golongan yang 'berpuasa' dan golongan yang 'tidak makan dan minum' di bulan Ramadhan ini. Berpuasa bermaksud menahan diri daripada melakukan sesuatu yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari. Ini juga bermaksud kita menahan diri kita daripada melakukan segala jenis dosa kecil ataupun dosa besar, dan juga maksiat-maksiat.
      Mereka yang 'tidak makan dan minum' pada bulan Ramadhan ialah mereka yang berpuasa tetapi masih lagi melakukan maksiat dan dosa. Contohnya, mengumpat, menabur fitnah, mencaci atau mencerca dan banyak lagi. Perbuatan mereka ini hanya akan mensia-siakan pahala amalan puasa mereka dan mereka tidak mempunyai apa-apa. Tambahan lagi, mereka sering kali mengabaikan amalan-amalan sunat bulan Ramadhan yang dapat menambah pahala amalan mereka.

      Sedangkan orang yang 'berpuasa' pada bulan Ramadhan ialah mereka yang sentiasa mengawal diri mereka daripada melakukan maksiat dan dosa. Walhal, mereka sibukkan diri mereka dengan melakukan amalan-amalan sunat bulan Ramadhan xseperti berzikir, membaca Al-Quran, bertadarus, bersedekah dan sebagainya. Disamping itu, mereka juga akan berusaha untuk mendapatkan malam lailatulqadar. Malam yang hanya ada pada bulan Ramadhan dan juga merupakan antara keistimewaan Ramadhan bebanding bulan-bulan Islam yang lain.

      Inilah yang perlu kita ambil kira, sama ada kita tergolong dalam golongan yang 'berpuasa' ataupun yang 'tidak makan dan minum' pada bulan Ramadhan. Tepuk dada tanya iman, tanya hati, tanya diri sendiri.

      *Semoga kita sama-sama mendapat berkat bulan Ramadhan dengan meningkat amalan-amalan sunat kita seperti bertadarus Al-Quran, berzikir, bangun malam, tahadjud, bersedekah dan sebagainya.

      - Okie Weng -

      special guest :)