Wednesday, November 14, 2012

kita kan 'Superman'

Assalamualaikum..

Nota: pada saya Superman hebat, kuat dan lain-lain.. tapi 'Superman' dalam post ini ialah majaz kepada 'HEBAT dan KUAT' kalau rasa tak suka dengan Superman, bole tukar sendiri laa ye ~


Setiap manusia yang hidup di muka bumi ini, pasti pernah diuji, tapi 1 soalan jea yang saya nak tanya, "Apa riaksi kita waktu terima ujian tuu " -jawab dalam hati sendiri lah yea =D

Menangis. Itu adalah antara riaksi utama yang akan kita dapat, sewaktu ditimpa ujian.. Menangis sebab ape ? Tak tahan dengan ujian tu ?? Tak mampu nak hadapi ?? Rilek laa kawan, pada saya, menangis takkan dapat selesaikan masalah ~

Cuba kita selak lembaran Al-Quran, kita rujuk surah kedua- Al-Bqarah, kita cari ayat 286. *aik? macam selalu baca jea ~ memey laa, kan ade dalam ma'thurat . Dah jumpe, tengok pengertian ayat tu pula..

maksudnya: Allah tidak memberati(timpakan ujian) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

oke.. fahamkan berdasarkan ayat tu.. nampak tak ? Allah tidak akan timpakan ujian pada seseorang melainkan seseorang itu mampu menanggungnya.. Jadi, sebab itu saya cakap tadi, menangis takkan selesaikan masalah, setiap ujian yang Allah timpakan pada kita itu adalah ujian yang kita MAMPU hadapi, jangan anggap Allah menzalimi kita beb, Allah maha penyayang, Dia tak pernah menzalimi kita..

Boleh jadi, Allah timpakan ujian pada kita, sebab Allah rindukan kita tau ! haa... Ade ke pemerintah kat dunia nih yang rindu nak dengar rintihan rakyatnya ?? Allah rindu nak dengar rintihan kita, sebab tu Allah timpakan ujian, tak caya lagi ?? Meh sini Abe Hazim sampaikan sesuatu...

Ketika Allah rindukan hamba-Nya, Dia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah UJIAN. Dalam sebuah hadith qudsi Allah berfirman:
 

"Pergilah kepada hamba-Ku lalu timpakanlah ujian kepadanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"
 - riwayat Tabrani  dari Abu Umamah 

Allah perintahkan Jibril untuk timpakan ujian Allah kepada hamba-hamba-Nya yang sudah jauh dari Allah, Allah rindu nak dengar rintihan kita, nak dengar permintaan kita, nak dengar tangisan keinsafan kita.. Kadang-kala, kita jauh dari Allah, tak kira lah sama ada sedar atau tak.. Allah sayangkan kita, sebab tu Dia bagi kita ujian, agar kita kembali sedar yang kita mesti ade lakukan kemungkaran atau kita jauh dari Allah.. Moga dengan ujian itu, kita dapat kembali ke pangkuan jalan.

 p/s: pernah saya di uji, ketika itu saya takdapat mana-mana tawaran masuk IPTA pun.. permohonan melalui UPU pun gagal.. memang rasa sedih sangat, tapi takpe.. saya tahu nih ujian-Nya, Dia nak tengok saya kuat ke tak nak hadapi, saya bangkit, saya masuk tingkatan 6 di SMKA Segamat amik Pra-U STPM kat sane, dalam masa yang sama, saya tak putus harapan, saya dengan yakin buat E-Rayuan mohon USIM dan UIA,.. Sepanjang saya di SMKAS, saya tak berhenti berdoa dan Alhamdulillah genap 5 minggu, saya dapat tawaran daripada USIM, Tamhidi Syariah dan Undang-undang,, bila mana saya dah mula serasi dengan SMKAS, dengan kawan-kawan baru kat sana,, Allah makbulkan hajat saya, dengan perasaan sebak, saya keluar dari SMKAS, saya sambung pelajaran ke USIM, sebelum itu, saya dah istikharah dan insyaallah USIM pilihan yang terbaik.. 

Nota Hati: Takkan lah baru ditimpa ujian sikit, dah putus asa ? Rasulallah sendiri selalu diuji, Kekasih Allah tu..tapi Allah selalu uji baginda.. tapi Baginda tak pernah jatuh, baginda tetap bangun demi masa depan umatnya.. Rasulallah pun manusia biasa macam kita, takde bezanya pun.. Takkan semua perkara kat dunia nih yang kita akan hadapi nih nak senang dan mudah ? kemon laa, tak manis laa kalau semuanya senang,, betol tak ? ^_^

special guest :)