Saturday, June 14, 2014

Asal-usul huruf abjad arabiyah

tahukah anda?

perasan tak masa jawab soalan objektif bagi subjek-subjek aliran arab, susunan pilihan jawapannya ialah "alif" "ba" "jim" "dal" "ha simpul" kan? Sebenarnya tu adalah susunan abjad klasik, tapi kita cuma tahu sikit je sebab tak pernah ade pilihan jawapan lebih daripada 5 :3


Pada asalnya, huruf Arab disusun dengan susunan abjad seperti dibawah:

أ ب ج د   ه و ز   ح ط ي   ك ل م ن   س ع ف ص   ق ر ش ت   ث خ ذ   ض ظ غ

kemudian org arab mnyusun semula mnjadi seperti mana turutan abjad dalam kebanyakan kamus:

أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن هـ وي

diriwayatkan juga bahawa susunan huruf arab yang dahulu adalah merupakan susunan yang membentuk beberapa perkataan arab yang mempunyai makna tersendiri.

(Ambil) أَبْجَدْ = أَخَذَ
(menaiki)
هَوَّزْ = رَكِبَ
  (berhenti)
حَطِّي = وَقَفَ
 (menjadi orang yang berilmu)كَلَمُنْ = أَصْبَحَ مُتَعَلِّماً
 (Yang lebih cepat dalam pembelajaran)سَعَفَصْ = أَسْرَعَ فِي التَعْلِمِ
 (mengambilnya dengan hati)قَرَشَتْ = أَخَذَهُ بِالقَلْبِ
(menjaga)ثَخَذٌ = حَفَظَ
  (sempurna)ضَظْغِ = أَتَمُّ

Dikatakan bahawa kalimah 6 pertama iaitu " أَبْجَدْ " dan " هَوَّزْ " dan " حَطِّي " dan " سَعَفَصْ " dan قَرَشَتْ " adalah nama-nama Raja Madyan, dan " كَلَمُنْ " adalah ketua mereka. Dan mereka dihapuskan kesemuanya pada Yaumizzullah (hari awan mendung) bersama kaum nabi Syu'ib 'alaihissalam. dan yaumizzullah dinyatakan dalam al-Quran:

فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ
"Maka mereka tetap juga mendustakannya, lalu mereka ditimpa azab seksa hari awan mendung" [ash-Shu'ara: 189]

mereka adalah raja-raja terawal yang dinukilkan dalam penulisan arab dengan cara meletakkan huruf-huruf pada nama-nama mereka dan disusun mengikut turutan darjatnya (keagongannya).

kemudian wujud 6 huruf tambahan selepas huruf-huruf pada nama-nama Raja Madyan iaitu huruf
 ثَخَذٌ = ث خ ذ
ضَظْغِ = ض ظ غ
dilampirkan 6 huruf ini bersama-sama huruf-huruf pada nama-nama Raja Madyan tersebut kemudian dinamakan sebagai (الروادف). Enam huruf tersebut adalah huruf abjad bahasa arab.

 
Dalam Tafsir alThobri karangan Muhamad b. Jarir alThobri.
"kami diberitahu oleh Ibn Hamid, Ibn Hamid berkata "kami diberitahu oleh Salamah" Salamah berkata: "aku diberitahu oleh  Abu Abdillah alBajali yang mana " أبو جَاد " dan " هَوَّزْ " dan " حُطِّيْ " dan " كَلَمُونْ " dan " سَعَفَصْ " dan " قَرَشَت " adalah nama-nama Raja Madyan."


Namun, mereka semua dihapuskan dengan teriakan sekali saja satu suara yang datang kepada mereka dari celah-celah awan yang menyelimuti. Mula-mula mereka barangkali bergembira kerana membayangkan itu akan membawa hujan tetapi mereka dikejutkan ketika datang kepada mereka seksaan yang besar pada hari yang besar.

  


Rujukan tambahan:

sekian. 

Nota Hati: Masa semester 1 dulu, pensyarah lughah arabiyah saya - Ustaz Badrul Hisham - ada cakap yang susunan abjad pilihan jawapan dalam peperiksaan tu sebenarnya adalah susunan huruf bagi nama tokoh-tokoh zaman dahulu, sebelum zaman rasulullah Muhammad s.a.w. lagi. =) *tapi tak tahu kenapa huruf hamzah (ء) dan lam alif (لا) tak tersenarai dalam huruf al-Abjadiyah al-Arabiyah :3

special guest :)