Thursday, December 20, 2012

suke tunding jari ? kerat jari tu baru tau !

Assalamualaikum.


"Alaaa ! Laki semua sama ! suka mainkan perasaan perempuan ! pantang nampak perempuan cantik, mesti nak goda ! nafsu langsung tak leh nak kawal ke ?!"

aduhh, kejam nye pengadilan kamu wahai Hawa, kenapa tunding jari terus-menerus kepada lelaki ??

'Lelaki semua sama !" yaa, saya setuju, kami memang semuanya sama, fizikal kami sama, kami ada 9 akal 1 nafsu, kami menjadi pemimpin, kami menjadi suami, kami menjadi imam, aurat kami dari pusat sehingga ke lutut dan banyak lagi, kami memang sama,, dan yang paling utama, KAMI IALAH MAKHLUK ALLAH, itu persamaan yang takkan sesiapa pun dapat nafikan.

'Nafsu langsung tak leh nak kawal ke ?!" yaa. saya akui, masalah utama bagi lelaki ialah nafsu, kami hanya ada 1 nafsu, tak seperti kamu yang ada 9 nafsu, sebab tu lelaki bila nampak perempuan seksi, yang pakai kopiah pun boleh terangkat kopiah nya.. yang berjalan pun boleh ter-'cium' tiang lampu jalan.. #jangan laa seksa kami dengan keseksian mu itu T_T

Persoalannya, kenapa mesti laki yang dipersalahkan ?? kenapa mesti nak tunding pada 1 pihak je ?? sedar tak ? bila kita tunding jari kat orang lain, 4 jari akan tunding kat kita semula..

tak caya ? cuba kita tunding ibu jari kita kat dinding,, 4 jari lain akan tunding kat kita balik.. kan ? kalau tunding pakai jari telunjuk, 3 jari akan tunding kat kita balik... kan ?? 1 kita tunjuk kat orang, 3 atau 4 jari akan tunjuk kat diri kita semula, hikmahnya, kita kena fikir diri kita dahulu.. tengok balik diri kita...


cuba kita tengok balik diri kita:

lelaki:

cinta lelaki memang terletak pada mata, oleh itu, jika rasa tak mampu nak kawal nafsu bila ternampak perempuan, tundukkan la pandangan ketika bertembung dengan hawa.. jika bimbang iman goyah apabila adanya ajnabi, maka jauh kan laa, jaga lah ikhtilat sesama kita.

perempuan:

jika tak mahu lelaki pandang kamu dengan pandangan nafsu dan bukannya pandangan hormat,maka, berusahalah untuk menutup aurat dengan sempurna.. kerana setiap yang ada pada kamu itu adalah fitnah, Imam Syafie pernah berkata "Setiap anggota badan perempuan itu adalah fitnah" Jika tak mahu di kecewakan, kenapa kamu melayan lelaki ? kerana lelaki pantang dilayan, kenapa murahkan nilai hati kamu ? senang-senang serahkan 'mahkota' pada yang belum halal untuk kamu ?

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. Surah An-Nur: 31
berhentilah daripada salahkan orang lain, sedangkan punca masalah tersebut datang daripada diri kita sendiri, jangan laa mudah nak tunding jari kat orang lain.. sebaiknya, kita muhasabah diri kita ini dahulu, mungkin sesuatu itu terjadi berpunca daripada diri kita sendiri, sebab tu antara adab sebelum tidur ialah muhasabah diri tentang kehidupan seharian yang kita dah lakukan, yang mana baik kita teruskan dan pertingkatkan, mana yang buruk kita jauhkan dan tinggalkan.

Nota Hati: Bukanlah tujuan post ini untuk menjatuhkan maruah sesiapa, tiada sebarang niat pun, cuma niat dihati untuk membuka minda semua makhluk yang baca post ini, agar kurangkan dan seterusnya lenyapkan budaya dan amalan tunding jari kat orang lain. wallahu'alam :)

special guest :)