Monday, August 01, 2011

Ahlan ya Ramadhan !

Assalamualaikum,


Alhamdulillah, bersyukur kehadrat ilahi kerana kita masih lagi diberikan peluang untuk bertemu dengan bulan Islam yang mulia ini iaitu bulan Ramdhan. Ramadhan ialah bulan ke-9 dalam susunan kalendar Islam(kalendar Hijrah) yang telah diperkenalkan oleh saidina Umar Al-khattab pada zaman pemerintahannya. Seperti yang sedia maklum, pada bulan inilah umat Islam diseluruh dunia diwajibkan untuk berpuasa. Dalam 365 hari, kita hanya diwajibkan berpuasa untuk 30 hari sahaja, cuba kita bayangkan kalau kita makan hanya selama 30 hari dan selebihnya kita berpuasa ?? haaaaa.. lihatlah bertapa hebatnya aturan yang telah Allah tetapkan untuk kita.

Apa yang hendak dimaklum disini ialah, kita mestilah tahu membezakan antara golongan yang 'berpuasa' dan golongan yang 'tidak makan dan minum' di bulan Ramadhan ini. Berpuasa bermaksud menahan diri daripada melakukan sesuatu yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari. Ini juga bermaksud kita menahan diri kita daripada melakukan segala jenis dosa kecil ataupun dosa besar, dan juga maksiat-maksiat.
Mereka yang 'tidak makan dan minum' pada bulan Ramadhan ialah mereka yang berpuasa tetapi masih lagi melakukan maksiat dan dosa. Contohnya, mengumpat, menabur fitnah, mencaci atau mencerca dan banyak lagi. Perbuatan mereka ini hanya akan mensia-siakan pahala amalan puasa mereka dan mereka tidak mempunyai apa-apa. Tambahan lagi, mereka sering kali mengabaikan amalan-amalan sunat bulan Ramadhan yang dapat menambah pahala amalan mereka.

Sedangkan orang yang 'berpuasa' pada bulan Ramadhan ialah mereka yang sentiasa mengawal diri mereka daripada melakukan maksiat dan dosa. Walhal, mereka sibukkan diri mereka dengan melakukan amalan-amalan sunat bulan Ramadhan xseperti berzikir, membaca Al-Quran, bertadarus, bersedekah dan sebagainya. Disamping itu, mereka juga akan berusaha untuk mendapatkan malam lailatulqadar. Malam yang hanya ada pada bulan Ramadhan dan juga merupakan antara keistimewaan Ramadhan bebanding bulan-bulan Islam yang lain.

Inilah yang perlu kita ambil kira, sama ada kita tergolong dalam golongan yang 'berpuasa' ataupun yang 'tidak makan dan minum' pada bulan Ramadhan. Tepuk dada tanya iman, tanya hati, tanya diri sendiri.

*Semoga kita sama-sama mendapat berkat bulan Ramadhan dengan meningkat amalan-amalan sunat kita seperti bertadarus Al-Quran, berzikir, bangun malam, tahadjud, bersedekah dan sebagainya.

- Okie Weng -

special guest :)