Saturday, March 19, 2011

tutorial: membuat background sendiri

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selamat pagi Malaysia, aqak apa khabar ?? sehad kan ? Alhamdulillah ,,   hmmm, hari ini saya ingin berkongsi ilmu tentang background blogger ,, blogger kita tak nampak menarik tanpa background kan ?? jadi ,, saya akan ajar awak cara paling mudah dalam dunia nak buat gambar jadi background blog kita ...


jom mula ! mula-mula,, kita pilih dulu gambar yang kita ,, emm kat mana nak pilih ?? cadangan saya ,, kat google image sebab ada berjuta gambar kat situ ,, tinggal nak pilih saja ,, background saya pun saya kat google image ,,,

dah puas pilih ?? Ok, macam biasa,, 
Log In blogger --> Design --> Template Designer
kalau tak paham kat mana nak cari Template Designer ue ,, *rujuk gambar di bawah

Photobucket
nampak tak bujuran merah ? haaa ,, kat situ lah Template Designer, ok .. klik Template Desginer tuh ,,

Photobucket
bila awak dah klik Template Designer tadi tuh ,, akan keluar macam dalam gambar ,, kemudian, klik "background"(bujuran 1), dan jangan lupa klik "Upload Image" yang ada kat atas tuh ,, *rujuk gambar di atas kalau tak faham ,, seterusnya, klik "Browse .."(bujuran 2) dan pilih gambar yang awak dah amik masa kat google image tadi ,,selepas itu, tunggulah dia siap upload ,, dah siap upload, klik "DONE"(bujuran 3) ,,

Photobucket
bila dah siap upload,, awak unclick kat (anak panah 4) tuh *kalau nampak lagi semad laa ,, kalau tak nak ? terpulang ,,, kemudian, klik anak panak kecil ke bawah pada (anak panah 5) dan pilih "Tile" ,, seterusnya ,, pilih "alignment" yang awak nak(anak panah 6), dah puas pilih ,, akhir sekali ,, klik "APPLY TO BLOG"(anal panah 7) ,,, SIAP !!

SEMOGA BERJAYA






*kalau dah belajar ,, jangan lupa "LIKE" tutorial ni tau , dan kalau yang belum follow blog saya nih ,, follow lah ea ?

special guest :)