Sunday, March 20, 2011

ujian tahun 2011

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hmmmm ,, saya menghidap penyakit diabetis ?? biar betik ?? alaaa ,, tak payah nak pelik ,, penyakit keturunan ,, nak wat cam mana ? reda jelaaa ,, ada hikmahnya ,, walaupun ramai rakan mencadangkan supaya buat "medical checkup" ,, tapi rasanya tak perlu kott ,, sebab tanda-tandanya dah jelas menunjukkan saya positif diabetis ,,, siapa kisah ? kalau ada yang kisah ,, alhamdulillah ,, tapi kalian boleh wat apa ?? doakan agar kesihatan saya terjamin sudah memadai ...


bayangkanlah ,, luka kecil ,, pada mulanya ,, dan secara logiknya ,, boleh sembuh dalam tempoh seminggu ,, tapi makin teruk ,, dah 3 bulan ? tak sembuh-sembuh ,,, kebiasaanya, mereka yang positif diabetis nih lukanya memakan masa yang lama untuk sembuh ,, hmmm ... penyakit nih daripada keturunan ayah saya ,, ayah positif diabetis , kaki kanan dah kena potong paras bawah lutut ,, sekarang hanya pakai kaki palsu ,,, ibu ? tak ada sintom diabetis ,, alhamdulillah ...

kadang-kadang saya terfikir ,, apa hikmahnya ? kenapa saya sering diuji bila nak hadapi peperiksaan besar ?? masa UPSR ,, saya diuji ,, ayah masuk hospital ,, positif diabetis dan terpaksa dipotong kaki kanannya ,, kalau tak ,peratus untuk hidup kurang daripada 20% ,, masa PMR ,, saya diuji dengan pemergian sahabat yang tersayang ,, pergi sebab menghidapi penyakit paru-paru berair *Al Fatihah ,, masa SMA ,, saya diuji dengan pemergian atuk yang tersayang *Al Fatihah ,, masa nak SPM ,, saya sedang diuji dengan penyakit diabetis ,, dekat belakang tumit kaki kiri ,, ayah cakap ,, kalau kat situ memang lambat dan susah nak pulih ,, memang betul pun kata ayah ,, salama 3 bulan saya menahan sakit waktu nak pergi sekolah ,, kena pakai kasut ,, kalau dah pakai memang lah sakit ! tapi itu bukan alasan untuk saya tak menuntut ilmu ,, selagi boleh pakai kasut ,, saya akan pakai ! tapi naik sekolah nih ,, ayah suruh pakai capal ,, jangan pakai kasut ,, hmmm  ,, tak tahu lahh ,,

hmmm ,, apalah hikmahnya nih ? ingat apa ? saya bohong ea ? ikutkan hati ,, nak saja amik gambar luka tuh ,, tayangkan kat sini ,, tapi takut awak geli pulak nanti ,, jadi ,, tak jadi lah nak letak ,, hmmm ,, siapa yang 1 sekolah dengan saya ,, jangan pelik tau bila nampak saya pakai capal pergi sekolah ,, bukan saja-saja nak pakai ,, tapi terpaksa pakai ,, hmmmm ,, memang dah tak boleh pakai kasut kut ,, nak solat pun susah ,, lagi-lagi bila 'duduk antara dua sujud', 'tahyat awal', 'tahyat akhir' ,, tak khusyuk saya bila solat .. hmmmm ,, ingat nak rukhsah jee ,, tapi tak pelah ,, luka sikit je kott .. saya nih lelaki ,, kena kuat ! tak leh lembik-lembik ! pemimpin kena kuat , kena tabah terima ujian ,, baru namanya pemimpin !!

"Ya Allah,, sembuhkanlah luka ku ini ,, agar aku dapat jalani kehidupanku seperti biasa ,, dan kuatkan lah hati dan iman ku untuk menghadapi ujian ini dengan tabah dan sabar dan reda ,, kerna aku tahu ,, ada hikmah disebalik apa yang terjadi ...."

special guest :)