Saturday, April 16, 2011

kejayaan milik kami !!

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


pada 08/04/2011 dan 09/04/2011 yang lepas .. sekolah saya telah menjadi tuan rumah bagi pertandingan "IHTIFAL 'ILMI kali ke 12" .. kalau korang tak percaya ,, gambar yang kat atas nih buktinya ,, cenderahati untuk V.I.P dan guru-guru SMANJ ,, 90% design by hazim ahmad ,, sebab apa 90% ?? sebab yang tulisan rumi tuh bukan tulisan saya ,, hehe ,,
alhamdulillah kerana sekolah saya telah menjadi johan keseluruhan Ihtifal 'Ilmi kali ke 12, sekolah saya telah memenangi 6 acara daripada 10 acara yang dipertandingkan ,, 6 acara tersebut ialah tilawah al-Quran, berzanji, khat, bahas b.m, b.i, b.aperujian hafazan dan tafsir al-Quran ..Ini ialah kemengan besar-besaran beb ,, senyum besar pengetua kami ,, hehehe ;) tahniah kepada yang berjaya ,, dan kepada yang tidak berajaya ,, jangan lah berputus asa ,, lain hari boleh cube lagi ,,,,  ;)

cukup pendahuluan ,, baiklah ,, entri kali ini saya ingin berkongsi tentang acara yang kalah ,, tapi saya tetap berasa puas ,, iaitu ,, khat bawah 18 dan tamsiliah(lakonan dalam bahasa arab) .. tamsiliah di pertandingkan pada petang Jumaat ,, selepas acara Forum terbuka di dewan terbuka dewan Harun Ar-Rashid .. tetapi giliran peserta sekolah saya adalah yang ke 7 iaitu selepas solat isyak ,, sebenarnya ,, saya tak terlibat pun dalam pertandingan ini ,, tapi saya hanya terlibat dalam kesan bunyi(sound effect) untuk lakonan mereka bagi menambahkan keberkesanan dalam lakonan mereka ,, 

pada waktu pagi Jumaat ,, jurulatih tamsiliah telah memanggil saya, beliau berikan laptop dan broadband, kemudian beliau suruh saya editkan beberapa kesan bunyi ,, seperti kesan bunyi sedih,, kesan bunyi seram,, kesan bunyi hon lori dan sebagainya ,, huh ! penat gak lah ,, nak potong bunyi-bunyi tuh ,, kemdian nak cantumkan dengan kesan bunyi yang lain lagi ,, wahhhh ,, tapi tak pe ,, demi sekolah dan rakan-rakan ,, saya tetap lakukannya sedaya yang mampu ,, saya edit kat Windows Movie Maker ... haaa ,, program asas je tuh ,, setelah siap semua kesan bunyi ,, jurulatih tamsiliah pon suruh peserta-peserta berlakon dengan di iringi kesan-kesan bunyi yang telah saya editkan tadi .. alhamdulillah ,, dengan hanya beberapa kali latihan ,, mereka telah berjaya !




pada waktu malam ,, saat yang di nantikan ,, untuk mempersembahkan apa yang telah dilatih dengan gigih ,,sewaktu mereka membuat lakonan ,, saya dan pencerita duduk di bawah ,, kerana takot menganggu ,, saya memang kena duduk bawah ,, sebab saya kena kawal P.A system untuk kesan bunyi lakonan mereka ,, pergghh ,, masa tuh memang jari menggigil beb ,, tak tau arr nape ,,

kemudian ,, saya tengok ,, lakonan mereka memang memberikan kesan yang positif ,, ada yang ketawa ,, ada yang menangis dan ada yang meremang bulu roma mereka ! alhamdulillah


 walaupun kalah ,, saya dan peserta tamsiliah tetap berasa puas dengan segala yang telah lakukan nih !


Photobucket

pada keesokan harinya ,, acara saya pula berlangsung ,, khat L bawah 18 di Sekolah Agama Bandar Kluang ,, kontinjen khat sekolah tiba di tempat kejadian pada jam 8.45 pagi ,, walaupun awal ,, tapi cukup untuk kami membuat persediaan yang secukuonya sebelum pertandingan bermula ,, iaitu pada jam 9.30 pagi dan berakhir pada jam 11.30 pagi.. pada saya ,, saingan khat L bawah 18 memang hebat ,, kenyataan ini di akui sendiri oleh guru saya sendiri iaitu Ustz Zamri ,, walaupun saya tidak menjadi juara ,, tapi saya bangga sebab dapat pengalaman dan ilmu baru,, memang tak disangke ,,









pada mulanya ,, di saat saya dapat berita yang saya kalah ,, memang susah lah nak terima hakikat tuh .. yelah ,, kita dah buat yang terbaik demi sekolah ,, saya sedih dan terkilan bukan sebab saya kalah ,, tapi sebab saya dan kecewakan harapan guru-guru, guru-guru meletakkan harapan yang tinggi dan saya pun tak gunakan peluang yang ada dengan sebaiknya ,, hmmm ,, tapi agak terkilan lah jugak ,, hmm ,, nasib baik ustaz saya panggil saya di belakang pentas untuk tenangkan perasaan saya kalau tak ,, tak tau lah camne ,, tak pelah ,, "let by gone be by gone" .. ustaz saya cakap ,, "tak bermakna kalau kau kalah hari ini ,, kau akan selamanya kalah.. setiap perkara ada hikmahnya ,, Allah nak uji keimanan kau dengan kekalahan kau ini ,, lepas nih ,, kau fokus untuk SPM kau ,, itu yang penting dan menjamin masa hadapan kau" terima kasih ustaz ,, saya akan pegang kata-kata ustaz ,,,

kat bawah nih ade lah cikit gambar-gambar masa Ihtifal 'Ilmi yang lepas ,, kalau nak bnyak lagi ,, klik kat >SINI< atau pun kat >SINI< atau pun kat >SINI<




S M A K J   c e m e r l a n g ! ! !

special guest :)