Wednesday, September 15, 2010

kelisa oohhh arowana

 . . a s s a l a m u a l a i k u m . .


Ermm .. sekarang ini aku ingin berkongsi sedikit maklumat kepada pembaca-pembaca yang di hormati .. Pada jam 8.45 malam tadi .. Aku sekeluarga dalam perjalanan hendak beraya ke rumah sepupuku di Jalan Abd Samad .. Ayah aku singgah kat Larkin Perdana sebab ibuku hendak ke kedai cermin mata Menara untuk membetulkan cermin matanya .. manakala aku dan ayah pula singgah ke kedai burung dan haiwan perliharaan .. ayahku kesana bertujuan hendak 'merisik' dengan penjual tentang joran pancing yang terbaru .. aku pula khusyuk melihat seekor ikan ciptaan Ilahi yang sungguh cantik ini .. ikan tersebut ialah ikan kelisa ..
Apa yang menarik perhatianku terhadap makhluk ini ialah .. biarpun saizn panjangya tidak lebih daripada 30 cm .. tetapi harganya mencecah RM100 - RM180 .. Aku mula terfikir .. Itu baru saiz yang tak lebih daripada 30 cm .. belum lagi yang saiz dewasa .. Entah berapa ribu harganya tu .. Ape lah yang menyebabkan ikan ini sungguh nilainya di pasaran ea ?? 

Sejurus keluar dari kedai tersebut .. Aku terus bertanya kepada ayahku ..

aku : "Ayah , nape harga ikan kelisa tadi ue mahal giler ??                            Padahal bdn dye kcik je ??"
ayah : "Ziem , kw tngok ah sisik dye , kn warne emas ue .. mesti                     ahh mhl .."
aku : "owwwhhh .. tu je kew ??"
ayah : "tak ahh , bnyk lgy ,,, senang cter .. blik ni kw bkak internet             ..  cri mklumat psl ikan kelisa ue"
aku : "ok.. ;-)"

___________________________________________

Sampai sahaja di rumah .. aku terus melayari internit untuk mencari maklumat tentang ikan kelisa .. dan ini antara maklumat yang aku peroleh ..




1) maklumat tentang ikan kelisa
2) beberapa video tentang ikan kelisa daripada youtube

.. klik link-link diatas ini untuk melihat beberapa maklumat yang aku peroleh ..


Lihatlah .. betapa agungnya ciptaan-Nya .. setiap kejadian penciptaan-Nya di penuhi dengan pelbagai hikmah .. dan kita sebagai hamba yang hina ini .. perlulah kita mencari hikamh tersebut .. 

TAKBIR !!  allahuakbar !! allahuakbar !! allahuakbar !! 

special guest :)