Saturday, January 19, 2013

kenapa kau . . . .

assalamualaikum..

Ahmad: Ali, aku pelik laa dengan kau.. 
Ali: Pelik ? Err.. Ape yang pelik nya ni ?
Ahmad: Takdelaa... Dah lama aku kenal kau, dah lama kita sekelas dari sekolah rendah lagi, walaupun kau demam, kau tetap pergi sekolah, langsung tak pernah amik surat cuti.. Kadang-kadang aku risau gak tengok keadaan kau ni kawan.. Apa yang menyebabkan kau tak nak amik cuti sakit ? Kau tak risau diri kau sendiri ke ?
Ali: Ohh, aku kuat sebab aku fikirkan ibu bapa aku.. Ayah aku, sakit-sakit pun beliau keluar rumah awal pagi pergi kerja, cari rezeki untuk kami keluarga. Ibu aku, sakit-sakit pun beliau tetap bangun ke dapur, masak kan makanan untuk kami sekeluarga. Jadi, tak kan lah aku yang baru demam sikit ni pun dah minta surat cuti, nak rehat.. sedangkan ibu bapa aku tak pernah pun berehat untuk anak-anak mereka. Mana patut kan... ? :)
Abu: Ali, aku tengok kau, tak pernah pun kau tidur dalam kelas, tapi kalau terlelap tu adelah juga sekali dua.. tapi bila kau terlelap atau mengantuk, kau terus minta izin guru yang ada untuk ke bilik air, nak segarkan diri kau.. apa tips utama kau hah ?
Ali: Abu, dulu aku memang suka tidur dalam kelas, tapi aku perasan 1 perkara. Ayah aku lepas subuh terus siap-siap nak pergi kerja, malam pulak selalu balik lambat sebab buat part-time jual burger.. balik sekitar jam 2 pagi, tidur jam 3pagi, pukul 5.30 bangun untuk subuh, lepas tu terus siap-siap.. pukul 7 pergi kerja, dapat tidur 3jam 30 minit je sehari, pasti dia mengantuk kan ? tapi dia tak pernah pun tidur masa berkerja. Ibu aku, pagi-pagi lepas subuh tak tidur balik pun, terus ke dapur buatkan sarapan untuk ayah dan anak-anak, lepas tu keluar rumah pergi pasar beli barang dapur, dan lain-lain,, mereka tak pernah pun tidur masa berkerja, tak kan aku yang baru je belajar dah nak tidur dalam kelas ?? Baru belajar, belum bekerja lagi.
Amjad: Ali, kenapa kau ni cerewet sangat hah ? Semua kerja kau nak teliti, kalau boleh tak nak ada cacat cela laa senang kata..
Ali: Bukan cerewet lah Amjad.. Tapi aku teliti dan perihatin pada setiap apa yang aku buat. Aku tak suka kerja sambil lewa nih.. Mungkin sebab dah terbiasa tengok cara ibu bapa aku lakukan sesuatu kerja kat rumah kot. Ayah aku pantang kalau kerja dia comot, mesti nak bersih, tulisan mesti jelas dan besar. kalau salah, dia akan koyak kertas tu, pastu dia buat semula. Ibu aku, pantang nampak kerja yang serabut, dia mesti suruh betul kan balik, tak kira lah, tulisan ke, lukisan ke, masakan ke, jahitan ke, mesti dia suruh buat semula, walaupun perkara tu kecik dan remeh je pada mata kita, tapi tidak pada mereka :)
Asfar: Ali, kenapa kau tak pernah nak mengalah hah ? Kau kan pernah gagal, tapi kenapa kau masih nak teruskan lagi perjuangan kau ni ? Kalau aku jadi kau, aku dah berhenti dah ~
Ali: Asfar, Ayah pernah pesan kat aku, dulu dia pernah gagal dalam pelajaran, dia tak pernah habis pelajaran dia, PMR dengan SPM dia mana pernah amik, sebab kekangan duit, tapi prinsip dia cuma 1 jea, "kita hidup bukan untuk gagal, tak bermakna kita gagal sekali kita juga akan gagal untuk kali yang seterusnya." dan dia nak aku warisi prinsip nih, sampai bila-bila, dan sampai sekarang aku pegang pada prinsip aku, kalau aku berhenti sekarang, kalau aku gagal sekarang,, nanti ibu bapa aku sakit, sapa yang nak rawat dia ? siapa yang jaga kebajikan dia ? kalau bukan aku sebagai anak-anak dia ?? kan... ? :)

psstt: Ibu bapa kita dah tunjuk contoh yang baik untuk kita, jadi, kita ni pulak pe cer ??
"Sesungguhnya Allah akan bertanya kepada setiap penanggungjawab terhadap tanggungjawabnya, apakah dia telah melakukannya atau mensia-siakannya"
-riwayat Ibnu Hibban
Nota Hati: Jadikan Ibu bapa kita sebagai idola kita, maka kita sentiasa bersemangat dalam melakukan apa sahaja apabila kita lihat semangat yang ditunjukkan oleh ibu bapa kita. Ingat tau ! Kita mencerminkan IbuBapa kita :)
 *moga ayah cepat sembuh  (,")

special guest :)