Tuesday, May 31, 2011

16 Mei


siapa tak tahu tarikh 16 mei ini khususan untuk siapa, sila angkat ketiak ! ;) ,,, haaa ,, rasenya setiap golongan manusia tahu bahawa tarikh 16 mei adalah khusus untuk guru-guru sedunia ,, kalian janganlah anggap yang saya ini ketinggalan zaman lak ,, lambat cerita tentang hari guru, sebab majoriti blog kawan-kawan saya sudah bercerita tentang majlis hari guru di sekolah masing-masing,, al-maklumlah .. saya nih pelajar asrama penuh ,, jadi .. lambat cikitlah nak cerita tentang hari guru nih ... tapi tak pe .. yang penting ,, saya cerita .. terlebih dahulu ,, saya ingin mengucapkan ,, SELAMAT HARI GURU kepada semua insan yang pernah mengajar dan mendidik saya sepanjag saya hidup di dunia ini ..
hari guru pada sekolah saya di kendalikan 100% oleh pelajar-pelajar senior di sekolah kami ,, iaitu pelajar-pelajar tingkatan 5 ... dengan bertemakan "wedding ceremony" saya dan rakan-rakan tingkatan 5 lelaki dan perempuan berhempas-pulas menyediakan persiapan untuk majlis hari guru ,, ini tahun akhir saya dan rakan-rakan ,, jadi, kami inigin membuat 1 majlis yang gilang-gemilang yang bakal menjadi kenangan dalam hidup kami ...

persiapan dewan telah dilakukan sehari sebelum hari guru ,, dari pagi hinggalah ke malam .. berbagai persiapan telah kami lakukan ,, ad yang kena marah dan di marahi .. tapi tak mengapa ,, kerna itu akan menjadi kenangan dalam hidup saya ...

-pelamin di pentas dewan untuk pengetua dan gpk -

pada hari guru .. guru-guru di arakkan dari perkarangan surau ke dalam dewan dengan di iringi paluan kompang, 

- di arak masuk kedalam dewan -

sebelum para guru masuk ke dalam dewan , ada persembahan silat pengantin oleh pelajar daripada persatuan seni mempertahankan diri sekolah ..

- syakir , daus , alif -

kemudiam , seperti biasa ,, acara bacaan tilawah al-quran dan bacaan tafsir daripada ust zul dan ust muhd zul, bacaan perutusan  daripada menteri-menteri yang disampaikan oleh pengetua dan gpk ..pengerusi majlis pada hari guru yang lepas ialah saudara adzimuddin dan saudara hanif ,,, selepas bacaan perutusan ,,guru-guru dijemput naik keatas pentas untuk bersama-sama menyanyikan lagu "GURU MALAYSIA", selepas nyanyian, pengetua di jemput untuk memotong kek ketika acara memotong kek ,, ..

- ayahanda ust eksan(pengetua) nak potong kek -

selesai acara potong kek ,, guru-guru dijemput makan juadah yang disediakan ,, table manner yang telah saya atur ialah .. pelajar-pelajar lelaki tingkatan 5 menyediakan makanan untuk para guru dan ketua-ketua kelas tingkatan 4 dan 5 menyediakan juadah kek yang telah dipotong oleh ayahanda pengetua tadi ... selepas makan , guru-guru bersukan bersama pelajar-pelajar ...

semasa ini ,, saya dan rakan-rakan mengambil peluang untuk bergambar ,, hehe ,, al-mklum ,, dah pakai hensem-hensem, tak kan tak nak bergambar kot ??




selepas sukan ,, guru-guru berkumpul di dewan semula ,, bagi slot kedua .. haaa ,, slot kedua lebih santai .. di mana guru-guru di minta pendapat ,, tapi hanya perlu bercakap pada tempat duduk mereka sahaja ,, kerana microphone chordless ,, heee ,, ramai juga pendapat dan komen guru yang diminta .. kemudian di selitkan lagi lawak-lawak spotan oleh saudara hanif dan saudara adzimuddin ,,





kemudian ,, acara diserikan lagi dengan persembahan lakonan versi pantoman oleh pelajar-pelajar tingkatan 4 dan tayangan video daripada pelajar-pelajar tingkatan 5 .. dan acara tambahan ,, penyampai cenderamata daripada generasi 20 SMAKJ iaitu khat ucapan selamat hari guru ...

- bentuk bulan dan bintang -

-mikos sebagai model -

saya tertarik dengan kata-kata seorang guru saya ,, beliau berkat, "selama 12 tahun saya mengajar di sekolah ini, tahun inilah hari guru paling best dalam hidup saya" bertapa gembiranya saya mendengarnya ,, haha .. tapi tak pe ,, yang penting ... 

KAMI SAYANG CIKGU !

*p/s: hari guru bukan hanya pada 16 mei semata,, tetapi setiap hari adalah hari guru ...

special guest :)