Sunday, August 28, 2011

duhai hawa'

Assalamualaikum,

Tujuan saya menulis entri ini bukanlah untuk mendedahkan aib sesiapa atau bercerita lucah, tetapi perkara yang yang saya nak sampaikanlah ialah janganlah mudah tertipu dengan JANTAN. Ini adalah kisah benar yang telah terjadi pada 3 bulan yang lepas.

* * * * * * * * *
Selesai sahaja menunaikan solat Isyak, tiba-tiba w890i saya berdering menandakan ada mesej baru daripada kenalan. Malangnya, ada seorang hamba Allah mesej saya, saya tidak mengenali siapakah insan tersebut, tetapi apa yang saya tahu insan ini dapat nombor saya daripada kawan sekolah saya juga. Insan ini mahu dikenali sebagai IERA*bukan nama sebenar,

Iera: Salam, ini Hazim Ahmad ke ?
Saya: Wasalam, ye saya.. tapi ni sape ?
Iera: Saya Iera(bukan nama sebenar). Saya nak minta tolng awak. Kawan saya (NISA) cakap, mungkin awak dapat menyelesaikan masalah yang saya hadapi.
Saya: Insya'Allah, saya akan bantu setakat yang termampu.

*saya menunggu balasannya selama 5 minit.

Iera: Kenapa saya selalu menjadi mangsa nafsu lelaki ? Kenapa saya mudah sangat kena tipu dengan lelaki ? Kenapa seorang Al-hafiz hanya pada namanya sahaja tapi bukan pada perwatakan dan akhlaknya ?
Saya: Apa maksud ukhti ? Apa sebenarnya masalah ukhti ?
Iera:Semalam saya baru sahaja di-clashkan dengan seorang Al-hafiz, atas alasan saya tak menurut kehendak nafsunya untuk 'bersama' dengannya di sebuah hotel murah. Saya kata padanya, "awak kan al-hafiz, tapi kenapa awak macam ni?". Sebenarnya, bukan itu masalah yang saya minta awak selesaikan....
Saya: Habis tuh ? Apa masalahnya yang sebenar ? Straight to the point please !
Iera: Awak percaya tak yang saya sudah tidak ber-dara lagi ??

*berderau darah saya membaca kenyataan itu, tetapi saya berjaya mengawal keseimbangan pemikiran saya.

Saya: Saya tak tahu, sebab saya tak kenal siapa awak yang sebenarnya.
Iera: Ha ah lah, betul juga kata awak. Apa yang beritahu tadi tuh ialah fakta dan kenyataan, memang saya sudah tidak ber-dara lagi, dara saya sudah diragut oleh ex-boyfriend saya ! Dasar jantan tak guna !
Saya: Saya rasa, better awak beritahu saya secara detail, sebab saya mesih kabur dan saya tak nampak lagi main point awak.
Iera: 3 Bulan yang lalu, saya berkenalan dengan seorang lelaki yang tua 3 tahun daripada saya(21 tahun) melalui rakan saya. Kami berkenalan, dan seterusnya apabila suka sama suka, lalu kami berpacaran. Kami selalu keluar bersama(dating, tengok wayang, dll). Pada suatu hari, saya diajak oleh boyfie saya ke birthday party dia kat rumah dia, saya pun pergilah. Semasa disana, dia berikan saya minuman, saya tak pasti apa kandungan air tu, yang pasti yang tak sedarkan diri lepas minum air tu. Bila saya tersedar, saya kat dalam sebuah bilik atas katil, saya sudah tidak berpakaian, boyfie saya ade kat sebelah tengah tidur. Kemaluan saya berdarah dan sakit. Saat itu saya sedar bahawa saya telah dirogol, dan dah tak ada dara. Saya meraung, saya rasa macam nak bunuh diri, tapi boyfie saya halang, dia cakap dia tak dapat nak kawal diri dia dan dia akan bertanggung jawab atas apa yang terjadi.

*belum sempat saya reply, dia hantar lagi mesej.

Iera: Saya takut nak beritahu kat keluarga atas apa yang dah terjadi. Saya yakin mereka pasti marah dan ayah akan pukul saya ! Esoknya, saya dapat mesej dari byfie saya, "Mulai hari ini, kita clash ! saya tak kenal awak lagi ! perempuan murahan !" Saya tepon balik tapi tak angkat, dia da tuka nombor. Sejak itu, kemaluan saya sering sakit, macam senggugut..tapi lebih sakit ! Saya mulai insaf, tapi khuatir..."Adakah Allah masih boleh terima taubat saya? Saya dah banyak buat silap !" tolong saya Hazim Ahmad.... :'(

*Sebelum saya reply, saya minta pertolongan akak saya, beliau membantu saya.

Saya: Berdasarkan cerita awak, saya rasa sebaiknya awak beritahu pada keluarga, takut nanti perkara yang tak diingini berlaku, saya rasa bukan awak seorang sahaja yang mengalami masalah ini, bahkan ramai lagi,, Dalam Al-Quran ada menyatakan, "Sesungguhnya Allah suka akan orang yang bertaubat dan orang yang menjaga kebersihan", penyelesaian bagi masalah awak ialah bertaubat dengan bersungguh-sugguh(taubatan nasuha). Ingatlah ! Allah itu maha pengasih, maha penyanyang lagi maha pengampun. Pintu taubat masih lagi terbuka untuk hamba-Nya selagi mana roh tidak sampai ke paras kerongkong(nazak). Seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang manusia telah masuk syurga dengan hanya bertaubat pada Allah. Awak banyaklah amal ibadat, awak dekatlah diri pada-Nya. Jika awak dekatkan diri padanya dengan keadaaan awak merangkak, Dia akan dekati awak dengan berjalan, jika awak dekati-Nya dengan berjalan, Dia akan dekati awak dengan berlari anak. Jika awak dekatinya dengan berlari anak, Dia akan dekati awak dengan berlari. Bertaubatlah dengan penuh kesungguhan, semoga Allah menerima taubat kamu... Iera.
Iera: Hmmmm,, thanks hazim, semoga Allah merahmati kamu.. Assalamualaikum.
Saya: Insya'Allah, "La' Tahzan ya ukhti, Inna Allah ma'aki", Wa'alaikumsalam.

p/s: Mata adalah antara puncsa besar berlakunya perlakuan zina. Telah digambarkan dalam ungkapan syair arab:
" فنظر فابتسام فسلام فموعد فلقاء "
"Bermula dengan pandangan, diikuti dengan senyuman, kemudian disambut dengan salam, membuat temu janji dan akhirnya mengadakan pertemuan"

Oleh itu, kita hendaklah menjaga mata kita supaya tidak disalah gunakan.

writen by: Hazim Ahmad

special guest :)